Donjon monsters 6 Herrie bij de brouwers

Donjon is een beetje een bizarre fantasy-reeks, de reeks is dan ook ontsproten aan de breinen van Lewis Trondheim en Joann Sfar. Ze zagen het meteen groots want naast de donjon reeks die startte met deel 1 (donjon Zenit over het hoogtepunt van de donjon). Starten ze ook met een reeks over het ontstaan van die donjon, die reeks startte met nummer -99 (donjon ochtendgloren), en ook de teloorgang van de donjon werd al voorzien vanaf deel 101 (donjon avondschemer). Daarnaast was er ook nog plaats voor de reeksen donjon parade en donjon monsters. Dit lijkt een onontwarbaar kluwen maar de meeste albums kan je zo lezen. Er zijn wel personages die in verschillende reeksen meedoen maar dat is geen bezwaar. De reeks ligt wel op apegapen want de laatste jaren is er geen enkel deel meer verschenen in het Frans. Maar we zaten wel nog met een vertaalachterstand en ziehier een nieuw deel van donjon monsters!

In deze subreeks staat er altijd een bijfiguur uit de andere reeksen centraal. Hierbij zorgen Sfar en Trondheim wel altijd voor het scenario, maar ze laten het tekenwerk altijd over aan iemand anders. Voor dit verhaal viel de keuze op Yoann, die we beter kennen als de huidige tekenaar van Robbedoes en Kwabbernoot. De stijl is wel niet te vergelijken want hij tekende dit album jaren voor hij Robbedoes overnam. Het Franse album dateert dan ook al van 2003.

Grogro is een van de bewakers van de donjon, hij is dom, vraatzuchtig maar wel een goede vechter. Hij lijkt een beetje op koekiemonster uit Sesamstraat. Het is een ideale bewaker, maar niemand om speciale opdrachten aan toe te vertrouwen. Grogro is dan ook nog nooit op missie geweest! Tot vandaag, hij krijgt de taak om bier op te halen in Myxomatosis. Hij bereidt zich goed voor op zijn taak, want hij gaat meteen op zoek naar de geschikte wapens, mondvoorraad en enkele flesjes met magische drankjes. Hij raakt echter al vlug door zijn mondvoorraad heen, en begint dan maar zijn vanderbeck, zijn vliegend rijdier, op te eten. Hij is nog zo snugger om de kop niet op te eten omdat het beest dan niet meer kan nadenken, maar met een vleugel minder raakt de vandereck ook niet meer ver!
Grogro stort dan ook neer en krijgt de hulp van Tonfa de zwarte ridder om zijn missie te vervullen. Samen storten ze zich onvervaard in de wildste avonturen. Zo wordt Myxomatosis bedreigd door een demon konijn, een klein rood konijn dat we later in de reeks nog terug zullen zien. Worden ze overvallen door huurlingen, worden ze verkocht als slaven en gaan ze zelfs in een arena anderen te lijf! Je moet het lezen om te zien hoe de aankoop van bier zomaar in een ongelofelijk avontuur kan evolueren. Grogro is zo stom dat je niet anders kan dan lachen met zijn dommigheden!

Sommige donjon verhalen zijn niet om door te komen, anderen zijn echte pareltjes. Dit album hoort daar zeker bij! Het is smullen van begin tot einde! En misschien komt onze held nog terug want een nog te vertalen deel van donjon parade heet “de Grogro methode”! Laat maar komen zou ik zeggen!