De veerman 1 De veerman

Het is al honderdmaal gezegd en geschreven: Hermann heeft het. Yves H., zoon van, daarentegen is albums lang een twijfelgeval gebleken. De eerste verhalen waren lamentabel maar verkochten door de horde fans die Hermann heeft. Zijn scenario's zijn de laatste vier, vijf albums wel sterk vooruit gegaan. Met 'De veerman' bewijst Yves H. alsnog zijn capaciteiten en zet een waar staaltje van psychedelische strip op de markt, beeldend getekend door vader Hermann.
Sam en Sam(antha) zijn een koppel die door een post-apocalyptisch tijdperk dolen. Gerichter kan je de datum van het verhaal niet zetten behalve dat het zich in dezelfde periode afspeelt als zijn topreeks Jeremiah. Deze verschijnen namelijk op tweede plaat (pagina 4 in de strip) even in beeld onder de trein van de ouders van Jeremiah. Maar deze cameo even ter zijde.
Het koppel doolt niet zomaar door dit desolate landschap. Hun werd verteld dat ze, mits betaling van een handvol geld, door een veerman naar het beloofde land Paradize zouden gebracht worden, een plaats ergens ver voorbij de vuurtoren. Maar is deze tuin van Eden wel wat met ervan zegt? Zit achter deze droom geen minder fraai beeld dan wat men eraan ophangt?
Yves H. heeft met 'De Veerman' een zeer zwaarmoedig epos op papier gezet. Het hangt ergens tussen verschillende genre's: Thriller, science-fiction, fantasy, ja zelf een tikkeltje romantiek is erin verweven. Het is de liefde tussen twee mensen, een man die zijn geliefde kost wat kost wil redden, die het ruwe in het verhaal wat afzwakt. Dit scenario is wel de donkerste dat Yves H. ooit op heeft geschreven. Grote voordeel? Hermann kan in zijn tekeningen alle registers opentrekken en zijn fantasie de vrije loop laten.

De Veerman? Een ware ommekeer voor Yves H., de gebruikelijke maar iets donkerdere sfeer van Hermann. Sterke aanrader en weer een mooi album erbij in de Vrije-Vlucht reeks.