De rest van de wereld 2 Na de ramp

Zoals de titel het al aangeeft, de ramp hebben we achter de rug in deel 1. Marie, haar twee zonen en hun speelkameraad en de hond staan nu voor de onmogelijke opdracht om terug contact te zoeken met de beschaafde wereld of wat daar nog van over is. Hun zoektocht speelt zich af in de Midi-Pyrénées, een streek dat zo al is voorzien van desolate plekken. Na de ramp zijn deze niet meer plaatselijk maar algemeen. De streek heeft af te rekenen met plaatselijke droogte om dan plots over te gaan naar een sneeuwvlakte, blijkbaar zonder aanwijsbare reden. Op deze achtergrond moet Marie en haar beschermelingen zich zien te redden en te overleven. Want ook de mens zelf heeft een gedragsverandering meegemaakt. De all for one, one for all is in deze tijden niet meer van toepassing. Het is elk voor zich. Doden of gedood worden.
Waar dit eerste deel als een bom insloeg en in mijn top tien van 2015 terecht kwam heb ik met dit deel toch sterk de twijfels of het even hoog zal scoren. Begrijp me goed, het blijft een dijk van een strip met spanning van begin tot einde, voorzien van de nodige onverwachte situaties en plotwendingen, maar toch is Na de ramp heel wat herkenbaarder. Wat Walking Dead-achtig maar dan zonder de zombies. Het enige doel van het leven is overleven. De verhaallijn is ook een stuk magerder, voorspelbaarder, weliswaar toch met de nodige verrassingen, maar toch.

Vermoedelijk is dit een tussen-act ter voorbereiding van de grand finale, een rustpauze, alhoewel dit niet helemaal een correcte woordkeuze is als je het album gelezen hebt, een voorbode voor een nieuw elan. De cliffhanger op het einde geeft alleszins aanleiding om in die richting te denken.

Conclusie: spannend, een ware pageturner maar net iets te herkenbaar.