Suske en Wiske 337 Game of drones

Professor Barabas heeft een nieuw, geheim labo waarin zijn nieuwste uitvindingen -via hersengolven bestuurde drones- werden ondergebracht. De locatie en wat er binnen gebeurt zijn echter minder verborgen dan hij zou willen want eeuwenoude vijand Krimson is erin geslaagd spionageapparatuur binnen te smokkelen door het aannemersbedrijf dat het lab plaatste op te kopen. Dat de pillendokter ongezonde interesse heeft in de apparatuur van de prof moet niet verwonderen want de mogelijkheden om misbruik te maken van de nieuwe speeltjes zijn immers legio.

Dit nieuwste verhaal van Suske en Wiske gaat de moderne toer op. Vliegende drones zijn de nieuwe op afstand bestuurde lievelingsspeeltjes van de jeugd en daar pikt men hier gretig op in. Maar waar een professor Barabas is, wordt natuurlijk verder gegaan. Virtual reality is niet voldoende en de prof ging dus een stuk verder: een volledige koppeling met de gecreëerde voertuigen zorgt ervoor dat je mentaal volledig opgaat in het voertuig. Doordat de uitvinding nog niet helemaal op punt staat, zijn er ook heel wat risico’s. Logisch want anders zou het verhaal immers saai zijn, niet?
Dat verhaal is trouwens eerder eenvoudig en bevat veel bekende elementen zoals de strijd met aartsvijand Krimson. Ook duiken zowat alle rijdende, vliegende en kruipende voertuigen op die Barabas ooit heeft uitgevonden. Maar dan wel in miniatuur drone-uitvoering. Met aan de spanning toegevoegde humor en fantasie hebben we een typisch leuk S&W-verhaal waar vooral kinderen van zullen smullen.

Leuk om weten: de bedenker van de titel van dit album was zeker niet de eerste die kwam met deze allusie op de gekende TV-reeks "Game of thrones" van HBO. Zo bestaat er ook een "Fight Club for Quadcopters" met dezelfde naam en bestaat er een app van de animatiereeks Futurama met dezelfde klinkende naam. Nu alleen maar hopen dat de jeugd niet de oren van hun ouders' hoofd zaagt om de HBO-serie te mogen bekijken. ;-)

Tot slot nog deze kleine bedenking: dit is een album dat garant zou kunnen staan voor heel wat geslaagde merchandising, bv. in de vorm van miniatuurautootjes. Benieuwd of daar ook effectief wat mee zal gebeuren…
Besluit: een amusant album, echter zonder een hoogvlieger te zijn.