Magritte 1 Een surrealistische kroniek

De Belgische surrealistische schilder Magritte zal bij niemand een onbekende zijn. Veel van z’n werken zijn op het netvlies gebrand, al dan niet omdat het verplicht studiewerk was in de middelbare school. De mens Magritte die achter die grensverleggende kunst schuilgaat, zal vermoedelijk veel minder gekend zijn. Even zoeken op Wikipedia brengt natuurlijk soelaas, maar het is zoveel aangenamer als het kan via een luchtige en creatief kanaal. En ja, dan zitten we precies waar we moeten zijn: bij dit uitstekende album!
Dit boek is geen gewone biografie (als het al biografie te noemen is; iets wat de Franse titel "Ceci n'est pas une biographie" trouwens ten stelligste ontkent). Veeleer is het een geschilderde wandeling doorheen de tot de verbeelding sprekende wereld van Magritte die een aantal aspecten van z’n leven en de invloed daarvan op z’n werken belicht. De manier waarop Zabus en Campi dit aanpakken, is uniek! Dat komt door het verhaal zelf dat een beetje zicht biedt op verschillende belangrijke fasen en gebeurtenissen in het leven van Magritte. Daar stopt het echter niet: ook de tekeningen verheffen deze uitgave tot een topper. Het zijn stuk voor stuk geschilderde meesterwerkjes zijn die je onmogelijk niet met Magritte kan associëren. Doorheen het hele boek komen werken van de schilder voor, niet enkel als opgenomen kopie ter illustratie maar evenzeer in tal van andere aspecten zoals achtergronden, toegepaste perspectieven, houdingen en details. Het eerste wat ik dan ook deed na een eerste lezing, was het boek opnieuw doorbladeren en extra genieten van de geweldige grafische vormgeving. Het opzoeken van afbeeldingen van schilderijen op internet gaf daar zelfs een extra dimensie aan. Wie het boek uit heeft moet bv. maar eens op zoek gaan naar “Op de grens van heden en verleden” van Magritte.
Ik zou nog bladzijden lang kunnen doorgaan over dit fascinerend stukje lectuur, maar ga dit niet doen. Lees en ontdek vooral zelf de vele aspecten die dit boek rijk zijn en geniet!
Vooraleer ik afsluit toch even over het verhaal zelf:
Een man zal de volgende dag promotie krijgen op z’n werk en doet zichzelf een bolhoed cadeau. Eens op z’n hoofd, blijkt die niet meer af te kunnen vooraleer hij een opdracht heeft vervuld. Het kleinood was immers van Magritte en de opdracht bestaat erin het leven van de kunstenaar te achterhalen. René zelf is, evenals enkele andere figuren, echter minder opgezet met al dat graven in z’n verleden. Een surrealistische reis doorheen een wonderlijk decor begint.

Besluit: dit is in mijn ogen het meest geslaagde en toegankelijke album over een schilder (en kunstenaar in het algemeen) dat ik ooit las!