De nieuwe avonturen van Bob Morane 2 Het dorp dat niet bestond

Toen de nieuwe avonturen van Bob Morane werden aangekondigd was ik eigenlijk niet direct geïnteresseerd, ik had wel een paar albums van de reeks gelezen, maar die konden me niet echt bekoren. Ik liet me echter verleiden toen ik de naam van de scenaristen zag. Luc Brunschwig maakte eerder al indruk op me met Urban, en het helaas nog altijd niet volledig vertaalde “De macht der onschuldigen”, en het vervolg “les enfants de Jessica”.

Die nieuwe Bob Morane kon ik dan toch niet laten liggen, en achteraf ben ik er blij om want dit had niets te maken met de soffen die ik al eerder van Morane had gelezen.
In het eerste deel had Bob Morane het leven gered van een presidentskandidaat in Nigeria. Hoewel hij daardoor zijn boekje te buiten ging van VN-waarnemer, was de man hem wel dankbaar en nam hem op in zijn team na de verkiezingen. Samen willen ze Nigeria naar een nieuwe toekomst leiden, en een belangrijk onderdeel daarvan is het “opleiding voor grondstoffen” programma. Waarbij een soort high tech apparaat op het hoofd van een leerling wordt geplaatst waardoor hij in een mum van tijd de nodige kennis verwerft. Dit stuit echter op inlands verzet van een moslimorganisatie Wal Jihad. Ze zijn bang dat er niet alleen kennis wordt ingeprent maar dat ook de identiteit wordt aangetast, dat er ook kennis wordt gewist. Bij de voorstelling van het programma plegen ze een spectaculaire aanslag waarbij ze niet alleen een vliegtuig opblazen maar ook de Franse president vermoordden. Het spoor leidt naar Zamosho, een klein inlands dorp, maar ter plaatse word Morane direct aangevallen door drones en blijkt er een high tech stad te zijn gesticht! We kregen dan ook een cliffhanger van jewelste voorgeschoteld.

Het tweede deel start enkele jaren eerder waar we kennis maken met Tania Orloff en haar oom Ming, twee oude bekenden voor wie vertrouwd is met de originele reeks. Ming wil een soort van ideale stad oprichten en krijgt daarvoor de steun van de Chinese regering. Na een rondreis valt zijn ook op het onooglijke Zamosho. Hij wil zijn stad beschermen tegen de buitenwereld en heeft dan ook geen vertrouwen in de samenwerking tussen de Nigeriaanse en de Franse regering en hun “opleiding voor grondstoffen-programma”. Hij ziet Bob Morane als de kwade exponent van dit programma. Hij wil Morane dan ook uit de weg ruimen, en jut de bevolking tegen hem op. Tania raakt echter langzaam overtuigd van Moranes waarachtigheid, en kiest zijn kant. Dit leidt tot enkele spectaculaire scènes. De Nigeriaanse regering probeert ondertussen Morane te bevrijden en ze gaan daarbij niet zachtzinnig te werk. Zou Ming dan toch gelijk hebben?

Dit is een spannend einde van het verhaal geworden, En vormt de ideale basis om op verder te bouwen, want op het einde is Morane een illusie armer en weer een vrij man. Zijn sidekick uit de serie, Bill Ballentine, krijgt een zij-verhaaltje dat eigenlijk een beetje de vaart uit het verhaal haalt, het voegt niets toe aan het verhaal, en dient eigenlijk alleen maar als een opstapje voor het volgende verhaal. Helaas zal dit niet meer met het scenaristen duo Brunschwig-Ducoudray zijn. Blijkbaar is er onmin ontstaan tussen hen, de uitgever en Vernes, de oorspronkelijke auteur van de reeks. Spijtig want dit eerste tweeluik smaakte naar meer, en wie weet hoe de volgende scenarist te werk zal gaan?