De duivel der zeven zeeën INT 1 Integrale uitgave

De duivel der zeven zeeën werd in 2008 en 2009 reeds uitgegeven in 2 afzonderlijke delen. Om het verhaal opnieuw beschikbaar te maken, beslisten ze bij Vrije Vlucht om het te bundelen in een integrale. Als extraatje werden een 20-tal bladzijden dossier toegevoegd met schetsen, extra beeldmateriaal en weetjes.
Zoals titel en cover aantonen, haal je met dit boek een echt piratenverhaal in huis. ‘t Is zo eentje waar veel elementen uit de thema-gerelateerde literatuur worden vermengd, vaak echter op een eerder subtiele manier. Verder wens ik daar niet op in te gaan, want een groot deel van de verrassing zou immers verklapt worden. Wat ik wel kan zeggen is dat een liefdeshistorie aan de basis ligt van een groots avontuur waarin een schat het centrale gegeven is. Niet te verwonderen dus dat menig ruwe zeebonk bereid is z’n leven te wagen om de rest van z’n dagen in weelde te kunnen slijten.
Het hoofdpersonage is duidelijk geïnspireerd op Zwartbaard, maar blijkbaar lagen er ook nog andere legendes aan de basis van de protagonist uit dit album. Lees er alles over in het dossier achteraan het boek.

Het verhaal is niet steeds even eenvoudig te volgen. Dit komt door tijdsprongen en een grotere hoeveelheid aan personages die niet steeds even gemakkelijk uit elkaar te houden zijn. Eens je volledig mee bent, kan je je ten volle concentreren op alle vreemde gebeurtenissen die plaatsvinden. Op de bevestiging van vage vermoedens moet je soms even wachten. Net dat maakt het zo plezant om dit boek te lezen.
De tekenstijl is onmiskenbaar die van Hermann. Maar dat is geen nadeel, integendeel. Zijn ruw geschilderde karakterkoppen komen optimaal tot hun recht in het zware milieu van rabauwen en stoere zeelui. De schepen die hij neerzet zijn duidelijk goed bestudeerd en ogen behoorlijk levensecht! Ook zijn wat fletsere kleurgebruik past uitstekend bij de algemene sfeer. Wel had ik in het begin wat problemen met het uit elkaar houden van de personages, onder andere door nogal wisselende lichtomstandigheden. De opbouw van het verhaal is er echter minstens evenveel voor verantwoordelijk.
Weetje: voor deze integrale werd een nieuwe plaat ingepast. Niets wereldschokkends, maar Hermann moest er wel een prent voor hertekenen (rechter afbeelding) zodat er geen tijdbreuk ontstond.
Besluit: een rauw maar boeiend epos over een gesel der zeven zeeën.