Frontlinies 3 LRDG (herfst 1941)

LRDG, enig idee? Ik niet. Het staat voor de Long Range Desert Group, een Britse legereenheid die opereerde in de Libische woestijn. En hun opdrachten waren niet bestemd voor bange zielen, immers ze moesten dikwijls diep achter vijandelijke lijnen klussen opknappen. In een omgeving die al niet te vriendelijk is, is het bestoken van vijanden achter de linies een uitdaging of beter gezegd gewoon zottenwerk. Maar er zijn steeds zotten die zoiets wel zien zitten en hier is dat Yates.

Tijdens de Olympische Spelen in Duitsland was hij één van de grote veroorzakers van 'het incident' en het mag duidelijk zijn dat deze heethoofd in dit verhaal wel iets minder impulsief uit de hoek komt, maar risico's nemen.. oh jawel, met veel plezier zelfs. En wanneer hij een ogenschijnlijk onmogelijke opdracht krijgt, grijpt hij die dan ook met twee handen aan. Hij mag dan wel avontuurlijk zijn, hij weet ook wel goed waar hij mee bezig is. Bij de meeste mensen spreken we dan over berekende risico's, maar hij gaat, samen met zijn lotgenoten, toch nog wel een paar stapjes verder. Hij blijft een man die het scherp van de snee opzoekt en dat geeft ons hier een spannend verhaal dat moeilijk te voorspellen valt. Na de vorige twee delen die toch eerder aftastend waren, is hier volle bak gegaan voor avontuur en dat loont. Dit leest als een sneltrein en doet hopen dat er vlug een vervolg komt.

De tekenstijl is uitnodigend: realistisch maar zonder zich te verliezen in details. Mede daardoor wordt de snelheid er in gehouden. Ook de inkleuring is fris en spreekt aan. Hier geen donker en duistere pagina's maar net open en heldere tekeningen en dat zorgt er voor dat je je in deze, voor ons toch wel vreemde omgeving meteen thuis voelt en mee bent in het verhaal.

In het kort: een deel dat actie en avontuur geeft... hopelijk gaat men verder op dit elan!