Kuifje 0 Kuifje in het land van de Sovjets

De alom bekende Belgische journalist wordt uitgestuurd om de lezers van “LE PETIT XXe” op de hoogte te houden van hetgeen zich in de Sovjet-Unie afspeelt. Van bij zijn vertrek wordt Kuifje gevolgd door een geheim agent die wil beletten dat er verslag gebracht wordt wat er allemaal in zijn land gebeurt. Nadat deze aanslag mislukt, verzeild Kuifje van het ene avontuur in het andere om uiteindelijk aan te komen in de Sovjet-Unie. Daar ontdekt de reporter dat het propaganda van het communisme bestaat uit allerlei verzonnen verhalen. Als Kuifje wil voorkomen dat het graan van de Koelak-boeren in beslag wordt genomen, moet hij zich blootgeven om daarna bijna terechtgesteld te worden voor het vuurpeloton. Na zijn ontsnapping rolt de verslaggever van de ene gebeurtenis in de andere om uiteindelijk met een vliegtuig in Berlijn te belanden. Daar ontmaskert Kuifje een agent van de GPOe die op het punt stond aanslagen te plegen in alle hoofdsteden van Europa. Bij zijn terugkeer in Brussel wordt kuifje ontvangen als een ware held.

Wat me vooral opviel bij het herlezen van dit eerste avontuur van Kuifje was het ontbreken van een scenario en de evolutie in tekenstijl. Oordeel zelf als je onderstaande afbeeldingen bekijkt bij het vertrek (links) en de terugkomst (rechts) in Brussel.http://i469.photobucket.com/albums/rr59/Stripofiel/Kuifje_zps50szigxc.jpg
Zoals je ziet is er van de typerende kuif in het begin van het eerste verhaal niks te merken!