De laatste tempelier 6 De eenarmige ridder

De laatste tempelier kreeg een tweede cyclus, een tweeluik en dit is al dat tweede deel ervan. Om het verhaal volledig af te ronden is dit dan ook een extra dik deel geworden.

Zoals in de recensie over het vorige deel reeds stond is er ook nu een zoektocht naar een mysterie van de tempeliers. En daarvoor worden de grove middelen ingezet: gijzelingen, martelingen, doodslag en gewoonweg moord komen allemaal aan bod. Het mag dan ook niet verwonderen dat er behoorlijk wat actie is in dit tweeluik.

Het verhaal zelf gaat over kisten die de tempeliers angstvallig verborgen hielden omdat ze de katholieke kerk op haar knieën kon en kan brengen. Echt origineel klinkt dat niet en dat is het ook niet echt. We krijgen het Vaticaan die de kerk wil beschermen, een zoektocht op basis van verstopte hints op verschillende locaties en een paar enkelingen die toch volharden... Het doet heel hard denken aan De Da Vinci Code van Dan Brown, waarbij er wel moet gezegd worden dat er een aantal fundamentele verschillen zijn, maar er zijn toch veel meer grote gelijkenissen.

Het type verhaal laat toe om veel verschillende locaties en veel verschillende tijdsperiodes weer te geven. En de tekenaar laat die kansen niet liggen en geeft ons sfeervolle beelden van de omgeving. Persoonlijk vind ik de mensen en zeker de gezichten niet zo sterk weergegeven als het omliggend decor, maar ze slagen er desalniettemin in om behoorlijk wat sfeer en gevoelens weer te geven.

In het kort: een beetje te standaard