Ik Mik 2 Deel 2

Deze reeks ontstond eigenlijk als webcomic, op www.tapastic.com onder de Engelse titel “To be a comic”. Daar wordt de strip regelmatig geüpdatet met nieuwe grappen of korte verhaaltjes. Door de samenwerking van uitgeverij Syndicaat en Strip2000 is dit nu ook allemaal op papier verkrijgbaar. De strip van Maïkel Verkoelen gaat eigenlijk over zichzelf als striptekenaar. Hij gaat zo op in zijn stripomgeving dat hij er helemaal in verdwijnt. Doordat hij in zijn eigen stripwereld leeft is niets onmogelijk. Zo leven alle dagdagelijkse producten echt, zijn beste vriend is zijn koffiemok Mokkie en zijn vriendin Bechie rijdt rond op haar reuzenkonijn, best handig in een stad waar veel fietsen worden gestolen!

Na enkele korte grappige verhaaltjes waarin Mokkie valt en dus gered moet worden met lijm of waarin de hele bende verhuisd is er tijd voor een langer verhaal dat echt interessant wordt. Een ouder verwaarloosd stripfiguur van Mik, komt in opstand tegen zijn auteur en komt letterlijk uit zijn strip gekropen om zich met zijn schepper te meten. Meer nog hij neemt diens rol over en gooit Mik in de vergeten strip waaruit hij juist is ontsnapt! Kan je nog volgen?

Maïkel Verkoelen zoekt dus echt de grenzen van het stripverhaal op en gaat er mee spelen, zoals Merho ook eens fenomenaal deed in “album 26” van de Kiekeboes. Hij treedt niet alleen in interactie met de lezer maar door zijn strip in de strip speelt hij met alle karakteristieken van het genre! Verkoelen schuwt het experiment dus niet, maar blijft knap overeind. Een leuke strip voor wie eens iets anders wil!