All-New X-Men (Standaard) 7 Deel 7

Ik was verkeerd in de vorige recensie. Nog niet iedereen die uitgenodigd was voor het feest was al van de partij. In dit deel duikt er immers een nieuwe groep op.. eigenlijk niet echt nieuw, natuurlijk, maar de juiste groep. Maar om dat te kaderen, moet ik even een overzicht geven van hoe het nu weer allemaal in elkaar zit.

We hebben een heden, waar er een paar problemen zijn (Xavier is vermoord, Scott heeft zich gevoegd met Magneto,...). Om Scott en andere X-men te laten beseffen waar ze mee bezig zijn, brengt Henry (Beast) de jongere versies van hen uit het verleden naar het heden. De idealistische jongeren zouden dan de confrontatie dienen aan te gaan met de cynische huidige versies. Echter de nog oudere versies van de X-men zijn ook verschenen en willen juist de jonkies terug sturen naar hun heden, want ze zouden het hier en nu alleen maar erger maken. En in dit deel duikt er alsnog een nieuwe groep X-men op. Zij zijn ook van de oudere soort. Het blijkt dat de eerste oudere groep niet de echte X-men zijn, maar deze nieuwe groep dan weer wel. En zo zitten we nu aan vier groepen X-men in dit verhaal.

Ik zou willen zeggen dat nu wel iedereen opgedaagd is, maar ja, de vorige keer bleek dat ook niet te kloppen. Desalniettemin hoop ik dat het nu stopt want dit is al complex genoeg om de verhaallijnen van elke groep te blijven volgen. De andere zijde is natuurlijk wel dat het juist die complexiteit is die het verhaal intrigerend houdt. Wie kent en zegt de waarheid? Hoe zal dit eindigen? Het blijft spannend en onvoorspelbaar.

In het kort: wie wat hoe?