Lucky Luke (Nieuw uiterlijk - Dupuis/Lucky Comics) 45 Zijne Keizerlijke Hoogheid Smith

Dit is het verhaal van een man die een beetje simpel is van geest en een enorme bewondering heeft voor Napoleon. Door z’n rijkdom kan hij een heus leger onderhouden, inclusief artillerie, dat hem dient alsof hij de keizer zelf is. De bewoners van het naburige stadje spelen met veel plezier het spelletje mee want de decreten die de goedmoedige man uitvaardigt, zijn vaak hilarisch en zorgen voor sfeer en gezelligheid. Lucky Luke lijkt de enige die een potentieel gevaar ziet in de situatie. Zijn scepsis lijkt niet ongegrond…

Dit verhaal van het duo Goscinny - Morris is geenszins complex of erg vernieuwend. Het kan mij echter enorm bekoren door de kinderlijke naïviteit die alle personages uitstralen. Niemand maakt zich zorgen, het leven is een groot spel en dus lijkt alles peis en vree. Als het tij op een bepaald moment keert, lijkt iedereen zich wonderwel heel snel te kunnen aanpassen aan de wijzigende omstandigheden, echter zonder hun persoonlijkheid geweld aan te doen. Het is de creatie van die algemene sfeer en de manier waarop die bespeeld wordt, die dit album verheft boven een groot aantal gelijkaardige albums, zeker als we het vergelijken met andere reeksen. Aan het lezen van de fratsen van het centrale heerschap hou je sowieso een vrolijk en aangenaam gevoel over. Maar eigenlijk wordt het nóg beter nadat je achteraan het album gelezen hebt dat dit verhaal geïnspireerd is op waargebeurde feiten.Ongelooflijk maar waar!
De tekeningen van Morris -eigenlijk is het overbodig om te zeggen, maar ik doe het toch- zijn schitterend. De gelaatsuitdrukkingen, de stofwolkjes rond de voeten, het haar op de armen van de kleerkast, de schaduwen,... het hele album bulkt van de zorgvuldig uitgewerkte details die ook van dit exemplaar een parel maken. Over de cover lopen de emoties soms hoog op. De felle gele balk en hier ook fel-roze achtergrond konden zeker en vast beter, maar uiteindelijk gaat het toch om de inhoud, niet?! En daar is niets op af te dingen!

Besluit: een entertainend, tijdloos verhaal dat nog steeds oud en jong kan bekoren.