De kraai op gymschoenen 1 De kraai op gymschoenen

Het zal je maar overkomen. Je gaat goedgemutst slapen en de volgende dag sta je op als iemand anders. Dit is wat Herman Kraaij tegenkomt. Als hij in de spiegel kijkt ziet hij een vogel, zeg een kraai (een vogel waar Fred altijd al sympathie voor had), in plaats van de gebruikelijke tronie. Overal zwarte veren, een lange snavel en dit alles zonder een aanwijsbare reden. Afwijkend van het werk van Kafka, waar dit verhaal vermoedelijk op gebaseerd is, kan Herman de-Kraai-Op-Gymschoenen wel nog communiceren met zijn 'medemens' en trekt naar een psychiater om die brave man alles uit de doekjes te doen. Hoe het is om plots tot een minderheidsgroep te behoren, gediscrimineerd te worden, in deze moderne samenleving 'anders' te zijn en door Jan en alleman als slaafje gebruikt te worden. Alhoewel, dat zou je nog kunnen accepteren maar het zijn die gymschoenen die het hem doen...
De Kraai op gymschoenen is een later werk van Fred en zag het levenslicht in 1993, weliswaar in het Frans. De vertaling heeft dus zo maar even meer dan twintig jaar op zich laten wachten en was waarschijnlijk nooit verschenen mocht er zo geen gedreven uitgeverij als Hum! zijn die als doel heeft om heel wat werken van Fred uit te brengen, al dan niet als herdruk.

De Kraai is een verhaal dat ontsproten is na een depressieve bui van Fred. Hij was totaal uitgeblust na jaren constant te hebben gewerkt aan scripts voor korte films en ook één lange film die nooit werd gerealiseerd. Dit alles zorgde ervoor dat het monster der depressiviteit hem in zijn macht kreeg. Op aanraden van zijn vriend laat hij zich opnemen in een psychiatrische kliniek waar hij vijftien dagen verblijft, de enige vijftien opeenvolgende dagen in zijn leven waarin Fred geen streep op papier zet. Op de dag dat hij zichzelf genezen verklaart, zo zegt hij dit dan ook aan zijn dokter, heeft hij de zin om te tekenen weer te pakken. Hij werkt een verhaal uit dat dichter bij de werkelijkheid staat dan zijn gebruikelijke verhalen maar met een depressief kantje.

Maar toch blijft dit surrealistisch, Kafkaiaans werk een ware Fred. Zijn grafische vorm, de humor en fantasie die hij ook in dit verhaal verwerkt en zijn gespeel met de taal kunnen niet verloochenen dat Fred er weer bovenop is en zijn pen extra gescherpt heeft om De kraai met gymschoenen op papier te zetten. Bovendien zeer actueel in de wereld waar we tegenwoordig in leven. En de vertelwijze van Fred brengt alles aan de man maar met een zweem humor die toch geen afbreuk doet aan de grond van het verhaal.