Sfinx 3 Voor elke gelegenheid

Sfinx is een muziekgroepje dat reeds jaren bestaat maar pas sedert kort, na het vertrek van Xenia (de X uit de naam) en de komst van de slungelige Sam als drummer, enig succes oogst. Als schoolgaande tieners ervaren ze nog steeds de gewone dingen des levens en gelukkig lijken ze nauwelijks naast hun schoenen te lopen door hun populariteit. Net als voor iedereen, blijkt het leven ook voor hen niet altijd even rooskleurig. In hun ogen dan toch. Tja, pubers, nietwaar?! ;-)

Dit album is samengesteld uit verschillende korte verhaaltjes met een humoristische inslag (het handelsmerk van Strip2000). Bergmans behandelt verschillende thema’s die leven bij jongeren, zoals de liefde, mode, sociale media en dergelijke meer. Ook tracht hij in het hoofd van zijn protagonisten te kruipen en hun fantasiewereld te integreren in dit album. Het resultaat is een bundeling van erg diverse verhaaltjes die eerder kinderlijk aandoen maar me op verschillende momenten toch aan het lachen brachten dankzij de semi-realistische maar toch fantasievolle benadering. Complexloze humor voor jongeren of voor wie zich nog even opnieuw jong wil voelen.

De met dikke lijnvoering neergepende tekeningen zijn vrij eenvoudig van opzet en uitvoering. De personages zijn duidelijk herkenbaar en de gelaatsuitdrukkingen uitgesproken. Niets wereldschokkends, maar ze dienen hun doel.

Besluit: leuke literatuur voor een jong lezerspubliek (lees: prille tieners).

http://www.renebergmans.nl/ (De site is nog niet klaar, maar je kan er doorklikken naar een minisite over de beginjaren van de Sfinx-figuren)