Shadow banking 3 De Griekse bom

De financiële crisis van 2008 heeft veel schade aangericht, gelukkig gaf die crisis inspiratie aan Frédéric Bagarry en Corbeyran, zodat we er ook nog iets positiefs aan over hebben gehouden. Hun financiële thriller gaat op zoek naar de oorzaken van de kredietcrisis. Volgens beide heren is het niet gewoon de drang naar hogere winsten die er voor heeft gezorgd dat men alle voorzichtigheid uit het oog verloor, maar is er meer aan de hand, een groot internationaal complot zou de oorzaak zijn van al onze ellende!
Mathieu werkte voor de ECB, maar toen Victor, zijn mentor een USB-stick in handen kreeg, gingen de poppen aan het dansen. Victor pleegde zogezegd zelfmoord en Mathieu werd beschuldigd van handel met voorkennis. Gelukkig kon hij op de steun van Skull rekenen. Mathieus beste vriend en een goede hacker. Hij bracht Mathieu in contact met Maureen Lazslo, een briljante informatica die als klokkenluidster op de vlucht moest. Op de hulp van Aurelie, zijn vriendin moest Mathieu niet meer rekenen, want ze zat ook mee in het complot.
Terwijl Mathieu en Maureen op de info op de USB-stick ontcijferden in Barcelona raakte Skull in de problemen. De groep die hen bedreigde had Skulls zus ontvoerd en probeert hem zo te chanteren.
De info op de USB-stick leidt naar Goldhammer Capital, ze had ook de hand in de Griekse monetaire crisis. Daarom trekken Maureen en Mathieu richting Peloponnesos waar ze contact leggen met Alecos Paparakis, een ex-bankier. In Duitsland raakt de financiële sectie toch geïntrigeerd over het onderzoek naar Mathieu, er zijn teveel toevalligheden in het verhaal. Als ook Brice Schwartz, een ex-collega van Mathieu, die diens onderzoek verder zet ook plots overlijdt in een ongeluk gaan de alarmbellen af bij de politie.

Toch opmerkelijk dat Corbeyran ieder deel begint met een aanslag op Mathieu, waarna we een beetje terugkeren in de tijd om te weten te komen hoe hij in die penibele situatie is geraakt. Na de sluipschutter in deel 1, en de bende die hem achtervolgde in het vorige deel, opent dit derde deel nog spectaculairder. Mathieu wordt achtervolgt door een helikopter waarin een schutter zit die hem onder vuur neemt.
Naast dit trucje om de lezer direct in het verhaal te trekken heeft tekenaar Chabbert ook een trucje gebruikt om het tekenen van pratende hoofden te vermijden tijdens lange dialogen. In het vorige deel, dat zich voornamelijk in Barcelona afspeelde, gebruikte hij het decor van de Sagrada Familia. Zo kon hij zich uitleven met gedetailleerde decors, en kregen we mooie plaatjes voorgeschoteld in plaats van pratende hoofden. Nu speelt het verhaal zich voornamelijk af in Griekenland en ook nu weer krijgen we een magnifiek decor voorgeschoteld om pratende hoofden te vermijden. Dit keer zijn de kloosters op de toppen van rotsen in Meteora het fantastische decor.
Nu de situatie grondig is geschetst is, moeten er minder economische termen gebruikt worden, wat de leesbaarheid ten goede komt voor leken. De nadruk ligt dan ook wat meer op de actie en het geven van enkele antwoorden. De tekeningen van Chabbert komen beter tot hun recht in actie-scènes, gelukkig is het verhaal in een stroomversnelling gekomen waardoor hij zich daar ook meer in kan uitleven.