Operatie Overlord 3 De batterij van Merville

In dit deel gaat het, zoals de titel zegt, over de batterij van Merville. Deze lag heel slecht gelegen aan de Normandische kust voor de geallieerden en bijgevolg diende deze uit dienst genomen te worden juist voor de officiële landing. We volgen een deel van de troepen die uitgekozen zijn om deze actie uit te voeren op de vooravond van D-day, en dan in het bijzonder twee van hen.

Norman en Adrien, twee mannen die ingedeeld zijn bij dit bataljon, maar voor de rest heel anders in het leven staan. Adrien, geboren en getogen in Quebec, is heel open en vriendelijk naar de rest van de wereld, terwijl Norman de stoere, gesloten grompot is. En de laatste heeft echt wel een probleem met Adrien. In het begin zou je nog kunnen denken dat het te wijten is aan de natuurlijke frictie tussen zulke twee uiteenlopende karakters, maar de geheimzinnige V blijkt er een grote rol in te spelen. Immers beide heren spreken af met haar...

Terwijl ik het persoonlijke verhaal van de twee mannen met V en de verrassende ontknoping ervan leuk vond om te lezen, vond ik de voorbereiding en de bevrijding van de batterij zelf eerder verwarrend. Niet dat het op zich moeilijk te begrijpen is: een doel en bevrijden, maar wel hoe het past in de D-day. Dit verhaal ging er een beetje vanuit dat je zelf al wist wat de batterij van Merville betekende. En dat was in mijn geval niet zo, wat er voor zorgde dat ik het toch even op wiki moest opzoeken om te snappen wat het breder kader was.

De tekeningen maken gebruik van karakterkoppen, in die zin dat je Norman gemakkelijk als een nazi-tronie zou kunnen zien terwijl Adrien een lief gezicht heeft.. passend met het karakter van de mannen. Ik ben fan van zulke koppen, dus was dat al direct een pluspunt.

In het kort: verrassend slot binnen een minder gekend verhaal