Goblins 1 Dom en vervelend

Silvester pakt uit met een nieuwe humoristische reeks waarin goblins centraal staan. Goblins of aardmannen zijn vooral gekend als monsterlijke creaturen uit de Europese folklore die oorspronkelijk voorkwamen in middeleeuwse vertellingen. Meestal krijgen deze wezens een aantal terugkerende kenmerken waarvan de auteurs van deze reeks vooral het domme en onbeschaafde in de kijker zetten.
Vooral de term ‘dom’ dekt hier zowat de hele lading. Waar de openingstekening een vervaarlijk uitziende bende groene wezentjes met puntoren laat zien waarvan je zou denken dat ze het de tegenstrever wel eens lastig zouden kunnen maken, toont het vervolg van de bladzijde een heel ander beeld. De toon van het verdere album is gezet. De Goblins blinken uit in onhandigheid en een uitermate laag IQ. Het een en ander heeft tot gevolg dat deze wezens sneuvelen bij bosjes en dat niemand echt schrik heeft van hen. Ook het zeldzame exemplaar dat iets meer schranderheid tentoon spreidt, slaagt er moeiteloos in om gelijk welke taak, missie of strijd te verknoeien en een berg slachtoffers te maken. Aan het tempo waaraan deze domste der wezens sneuvelen, vraagt een mens zich toch af waar ze vandaan blijven komen.
Roulot en Martinage weten in een uitstekende samenwerking de ene humoristische scène na de andere tevoorschijn te toveren. De meeste van de grappen zijn niet echt subtiel, maar dat zou ook niet passen in de setting. Hoewel veel van de uitkomsten van acties van de protagonisten achteraf bekeken heel logisch zijn, is het toch moeilijk te voorspellen waar het naartoe gaat met een gag. Net dat maakt het leuk natuurlijk.

Nog even iets over de titel: vervelend zijn de goblins allerminst, toch niet voor de lezer; verveeld daarentegen voelen ze zich vaak wel, in tegenstelling tot wie dit album ter hand neemt.
Het tekenwerk van Martinage is duidelijk doordacht. Het voorkomen en de houding van de hoofdfiguren drukt alles uit wat moet om de juiste sfeer te raken.

Besluit: zeker de (mannelijke) tienerbevolking zal zich erg amuseren met deze nieuwe telg in het humorlandschap maar ook alle andere stripfanaten mogen zich aan een leuk stukje entertainment verwachten.