De zielenvreter 3 De gruwel

De gruwel’ vormt het sluitstuk van deze trilogie van François Lapierre en Patrick Boutin-Gagné. In vorige delen werden we meegenomen op een queeste met onbekende uitkomst. Zie ook recensie deel 1 en deel 2.
Ovidius en zijn groep bereikten het Schaduwmeer en gaan op verkenning in de grot waar het allemaal om draait om te achterhalen welk duister geheim zich in de klif bevindt. Er heerst een duistere en beklemmende sfeer die zorgt dat het team zich behoorlijk oncomfortabel voelt en tevens wijst op een gruwelijk gevaar. De rare runen op de wanden worden door niemand verstaan en versterken dat onbehaaglijke gevoel. Ook het groepje bestaande uit onder andere McChulainn en Oriance, vergezeld door 2 wezens uit de magische wereld, zal gauw de eindlocatie bereiken. Niet alles loopt van een leien dakje want ook de harige duivels hebben hun weg naar de grot gevonden en zijn vast van plan het leven van iedereen moeilijk te maken. Wie welke rol speelt in het hele gebeuren zal gauw duidelijk worden...

Dit album wordt gekenmerkt door een vlotte en aantrekkelijke vertelstijl. Reeds van bij de eerste bladzijde wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld op een erg doordachte manier die ervoor zorgt dat je onmiddellijk verder wil lezen. Na de rustige maar intrigerende start schiet dit sluitstuk pas echt uit de startblokken en dendert het verhaal voort. Door het avontuurlijke verhaal te mengen met de nodige humor (die het ene moment al wat subtieler is dan de andere) zal het album een ruim publiek aanspreken. Bovendien hebben de auteurs een goed evenwicht gevonden tussen de hoeveelheid tekst en tekeningen. Geen eenvoudige opdracht als je in 3 delen een volledig afgerond verhaal zoals dit wil vertellen.
Het eerder ruwe en soms hoekige tekenwerk van Boutin-Gagné kon me absoluut bekoren. Naast aantrekkelijke figuren op papier zetten, weet de man ook de lay-out te doen bekoren door die optimaal te benutten om een perfecte vertelling te brengen. Door een uitgekiend gebruik van afbeeldingen van verschillende grootte met daaraan gekoppeld (wanneer nodig) een licht verschillende kadrering, slaagt hij erin om veel verhaal te brengen op een beperkte ruimte. Genieten dus!

Besluit: een waardige afsluiter van deze aan te raden trilogie!