Ythaq 5 De laatste toevlucht

Het leven is een spel en nergens wordt dat meer duidelijk gemaakt dan in deze eerste cyclus. Een luxueus ruimteschip is neergestort op de planeet Ythaq, maar dit is geen onbewoond droomeiland, maar eentje waar de inwoners, of toch een deel er van, er alles aan doet om het schip binnen te dringen. De hardhandige manier waarop er geprobeerd wordt, maakt het al vlug helder dat men hier niet echt gelooft in vredelievend samenleven.

De situatie wordt nog verergerd wanneer blijkt dat deze planeet de speelbal is van de machtigen der aarde.. euh ruimte. En je mag dat vrij letterlijk nemen. De rijken vervelen zich en kunnen meedoen aan een 'geweldig' spel. Dat spel heeft een hoge inzet, het leven van zichzelf en anderen, maar de verveling is wel weg. Het is dan ook niet moeilijk te raden dat sommige van die machtige mensen hier op in zijn gegaan. De consequentie is wel dat iedereen die, door welke reden dan ook, aanlandt op deze planeet mee in het dodelijke spel wordt gesleurd en zo komen we terug bij het ruimteschip dat onder vuur wordt genomen.

Als er veel op het spel staat, is verraad bijna een onvermijdelijk gegeven en dat wordt hier dan ook meteen duidelijk gemaakt. Zeker als nieuweling in het spel is het een moeilijke kwestie om te overleven. Onze drie hoofdrolspelers, Graniet, Narvath en Callista, proberen alvast.

Naast de fantastische scifi-elementen, is dit ook gewoon een spannend avontuur. Eentje dat je het beste en het slechtste van de mens toont en meteen ook duidelijk een grens trekt tussen de goede en de slechte zijde. Dit is niet een verhaal waarbij er verwacht wordt dat je zelf een complexe puzzel oplost, maar één waarbij je gewoon kan genieten van de onverwachte wendingen en nieuwe ontdekkingen.. met andere woorden, vol overtuiging mee het avontuur in te duiken. Je zal het je niet beklagen.

In het kort: plezierig tijdverdrijf!