Douwe Dabbert 11 Het flodderwerk van Pief

Douwe, de dwerg met de toverknapzak, is op weg naar Trammeldamme. Op zijn weg hoort hij plots hulpkreten vanuit het sinistere moeras waarvoor men hem al waarschuwde. Hij kan dus niet anders dan te hulp schieten. Het is het begin van een wonderlijk avontuur waar toveren -sorry: fliffen- tot de orde van de dag behoort. De flifkunde van de zoon des huizes, Pief, is echter beneden alle peil en hij slaagt er dan ook keer op keer in om de boel danig in het honderd te laten lopen. Bij afwezigheid van z’n vader worden de lessen nog maar eens verwaarloosd met al gevolg dat de chaos plots hallucinante proporties aanneemt. Douwe weet niet wat hem overkomt…

U leest het al: dit avontuur van Douwe is er weer eentje om heerlijk te genieten. Roep neemt ons mee op een reis die de grenzen van de verbeelding heerlijk uitdaagt. Elke (jeugdige) lezer zal spontaan beginnen dromen van de flifkunde en de mogelijkheden die dat schept. Wie droomt er immers niet van om dingen met een vingerknip te kunnen verplaatsen, zaken te verdubbelen, speelgoed levend te maken en nog meer van dat fraais?
Het verhaal moet het niet hebben van onverwachte plotwendingen of een doordachte verhaallijn. Het gaat om een klassieke, rechttoe rechtaan vertelling waarbij de uitkomst behoorlijk voorspelbaar is. Daar is niets mis mee natuurlijk maar staat wel in schril contrast met de modernere opvattingen van de negende kunst. Ontspannen genieten is de boodschap.

Wat deze reeks en dus ook dit album zo speciaal maakt naast het leuke verhaal, zijn de tekeningen van Piet Wijn. Die zijn echt uit de kunst! De manier waarop de man een pen hanteert is indrukwekkend. Helemaal als je weet dat de man deze prachtige realisaties reeds in de jaren ‘80 van vorige eeuw op papier zette. Elk van z’n plaatjes kloppen en zijn duidelijk met liefde op papier gezet. Zijn gebruik van arceringen geven diepte aan het geheel en zorgen voor een realistisch ogend geheel.
Besluit: nostalgisch genieten van een prachtig stukje vakmanschap.