Vikings (Johnson/Indro) 2 Opstand

Na de populaire reeks, de strip. Dit is vaak zo, soms gebeurd het andersom maar eens iets succes heeft mag je er haast zeker van zijn dat er anderen mee op de trein springen, vaak met wisselend succes. Mezelf is de reeks me ontgaan en is Vikings: Opstand een eerste kennismaking. De tekenaar en scenarist hebben er alles aan gedaan om de tv-figuren en hun strip-aanverwanten zoveel mogelijk op elkaar te laten gelijken, dit om het leesplezier van de feuilleton-kenners niet te vergallen. En eerlijk gezegd, weliswaar na enig opzoekwerk en na het lezen van de introductie van deze strip, dit is zeer goed gelukt.
Ragnar keert terug van zijn veroveringen in Parijs waar het bloed, zweet en tranen heeft gekost om dit avontuur te overleven. Hij heeft een totale metamorfose ondergaan wat karakter en respect voor de medemens betreft. Een slavenmeisje, Yidu, gaf hem medicijnen, de reden waarom Ragnar haar gedood heeft. Dit geneesmiddel deed iets met hem. Zijn geest, zijn bloed werden vergiftigd.
De strijd om het koningschap kan beginnen.
Ondertussen, in het binnenland, komen slaven in opstand tegen hun tirannieke meesters. Colum, de gedoemde leider van deze opstandelingen, heeft als doel zoveel mogelijk slaven te bevrijden. Het was nooit de bedoeling om een leger op te richten maar elke bevrijdde slaaf blijft hem volgen waardoor de manschappen vrij snel aangroeien.
Alleen zijn de heersers niet gelukkig met deze situatie.

Het scenario door Cavan Scott en de tekeningen van Daniel Indro hebben er voor gezorgd dat de Vikings niet alleen mijn interesse hebben opgewekt maar ook de drang om meer van dit te ontdekken. Vikings: Opstand is een zeer gesmaakt verhaal. Zeer compleet qua spanning, intrige en dies meer en tekeningen die voor zich spreken. Zeer mooie start van een nieuwe reeks, mag ik hopen?