Boes (Saga) 3 Deel 3

Ha… Boes… bij het horen/lezen van de naam alleen al krullen m’n mondhoeken omhoog. Pure nostalgie, deze sublieme gags! De stroken, die verschenen in de jaren ‘80 van vorige eeuw, hadden onder andere een vaste stek op de strippagina van dagblad ‘Het Volk’ en als kind keek ik telkens uit naar de nieuwe doldwaze gebeurtenissen rond deze olijke stier. In die mate zelfs dat ik honderden stroken heb uitgeknipt en verzameld in een eigen album. Geen wonder dus dat ik reikhalzend uitkeek naar deze nieuwe uitgave door Saga!
Boes is een landbouwer-stier die omringd wordt door heel wat dieren en is een grapjas in hart en nieren. Hij kan het niet laten om grapjes uit te halen met iedereen in z’n buurt. Vroeger was de reeks gekend onder de naam ‘Dierenleed met Boes’. In deze politiek correcte tijden is zo’n naam misschien niet echt raadzaam om te etaleren en dus werd geopteerd om enkel de naam van de protagonist te gebruiken. Dat neemt echter niet weg dat er heel wat dierenleed de revue passeert in dit album. En neen, het gaat dan niet om onverdoofd slachten of mishandeling van varkens in het slachthuis. Wat je hier te zien krijgt, is véél erger dan dat maar gelukkig wordt alles wel op een heel amusante manier gebracht zodat niemand zich geschoffeerd moet of zal voelen bij het lezen van dit album.

De grappen zijn ronduit hilarisch! Onvoorstelbaar wat Wilms in schijnbaar alledaagse en doodnormale situaties ziet gebeuren. Zijn fantasie lijkt wel onbegrensd. In combinatie met de tekeningen zie je de meest absurde en onmogelijke zaken bijna voor je ogen gebeuren. Sommige dingen zijn misschien wat vergezocht, maar leuk blijven ze altijd. Belangrijkste is dat alles, ondanks de leeftijd van dit werk, tijdloos blijft.
Wat het tekenwerk betreft, ga ik beginnen met wat mij het meest opviel, namelijk de inkleuring. Waar de oorspronkelijke afbeeldingen zwart-wit waren heeft men in dit album geopteerd voor inkleuring. Het opvallendste daarbij is dat niet de volledige afbeeldingen van een kleurtje worden voorzien, maar dat men zich beperkt tot de belangrijkste elementen. Heel veel zaken, vooral in de achtergrond, blijven wit. Dit leidt tot een vrij uniek beeld dat soms wat vreemd overkomt en waaraan je even moet wennen.
Het tekenwerk zelf blijft natuurlijk even uitstekend. Met een minimum aan lijnen weet Raymakers de vele gebeurtenissen treffend neer te zetten. De gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen zijn perfect uitgekiend en zorgen steevast voor een geslaagde geheel.

Besluit: dit album is een echte, tijdloze aanrader voor wie houdt van een goede portie humor!