Gegijzeld 1 Gegijzeld

Enig idee hoe lang een minuut duurt? Echt de lengte van die tijd? Of een uur, een dag, een maand? Wanneer je vastgeketend bent aan een radiator zal de tijdsduur toch net iets anders aanvoelen dan in ons dagelijks (meestal toch enigszins gehaast) leven, niet? Wel, na het lezen van deze stripboek kan je er toch iets bij voorstellen. Christophe is voor een ngo in de Kaukasus. Voor hij het goed en wel beseft is hij ontvoerd. Dit is zijn verhaal.

En dat verhaal is lang. Toegegeven eerst is er de ‘rush’ van de ontvoering zelf, maar dan valt het stil. Hij zit en ligt in een kamertje waarvan het enige raam met planken is toegemaakt. De deur wordt alleen maar even open gedaan om eten te geven of om hem de kans te geven zich even op te frissen. Dag na dag is het meest spannende dat er kan gebeuren, een vreemd geluidje in het lokaal er langs of op de gang. Dat is het. Ontvoerd worden betekent wachten en nog eens wachten, in de hoop dat je toch ooit vrij gelaten wordt. Maar het hoe of de wanneer daar heb je het raden naar. Wachten en nog eens wachten. Er is geen alternatief, je kan niet zelf even beslissen om rond te wandelen of even een luchtje te scheppen. De handboeien zijn zeer effectief in het beperken van je wereld. Dat is het leven van Christophe.

Toch is dit niet saai. Doordat we ook als lezer mee opgesloten worden in die kamer, stap je mee in de belevingswereld van Christophe. Je wil meer, net zoals hij, maar je kan niet weg. Je hebt blad na blad hoop dat het toch eindelijk eens gedaan zou zijn en dat hij los gelaten zal worden. Dag na dag ontgoocheling, blad na blad dat hoop en wanhoop met elkaar strijdt. Het zou wel eens vandaag kunnen zijn..

De stijl van Delisle is gekend. Met weinig lijnen slaagt hij er in om een duidelijk beeld te scheppen. En we krijgen dat dan ook, van zowat alle hoeken van de kamer zien we Christophe zitten of liggen. Maar daarbuiten komen we, voor een groot gedeelte, van het boek niet. Samen met de onderdrukte kleuren, is dit uiterst geschikt om het opgesloten gevoel te laten leven. Je kan daar niet omheen als je dit boek ter hand neemt.

In het kort: hoe verplicht stil zitten u gekluisterd aan uw stoel kan plakken.