Missie Osirak INT 1 Missie Osirak

Met missie Osirak bevinden we ons eind de jaren zeventig begin de jaren tachtig van de vorige eeuw. De Israëlische luchtmacht bombardeerde de nucleaire installatie van Osirak in Irak. Het was een van de meest gewaagde luchtaanvallen na de tweede wereldoorlog en had jaren van voorbereiding nodig om met succes uitgevoerd te worden. Het relaas van deze actie kan je lezen in deze toch wel impressionante strip, uitgegeven bij Dargaud

Het verhaal is dusdanig opgevat dat elk belangrijk moment, gaat het nu over de C.I.A,, de Mossad, de Franse regering, Irak met Sadam Hyssein of de Egyptische premier, alle er toe doende bewegingen worden aangekaart. Deze imposante massa informatie krijg je mondjesmaat en met de nodige uitleg voorgeschoteld, dit zonder je te bedelven onder onnodige details die er in wezen niet toe doen. Nochtans is Jean-Claude Bartoll Licenciaat in de rechten en oud-leerling van het Centre de formation des jounalistes. Hij was van 1987 tot 1993 journalist. Dit in gedachte houdend zou je een zwaar, zelf bombastisch scenario verwachten waar een leek kop noch staart aan krijgt. Niets is dus minder waar. Zeer leesbaar, verstaanbaar voor iedereen maar wel even je verstand erbij houden want je krijgt wel wat info te verwerken. Door alle gegevens in het scenario te gieten, maw de tijd te nemen om zeer uitgebreid de mensen mee te nemen in deze "koude oorlog" zonder overhaasting, zorgt voor 112 pagina's pure spanning, langzaam opgebouwd om tot een letterlijk explosief slot te komen.

Het uiteindelijke besluit is bijgevolg zeer gemakkelijk te maken: Zowel qua tekeningen, inkleuring en scenario een zeer te smaken epos over een uitermate belangrijk moment uit onze geschiedenis. Had dit evenement niet plaats gevonden zou de wereld er misschien wel heel anders uitgezien hebben.