Okko 1 De cyclus van het water, Deel 1
2 De cyclus van het water, Deel 2

Okko is een niet alledaagse Ronin of is het een samoerai zonder meester, die zich laat vergezellen door de geheimzinnige Noburo en Noshin de monnik.

De Cyclus - deel 1 & 2
Het verhaal begint als Noburo zit te wachten op zijn meester Okko. Op dat ogenblik wordt de zuster van tiku, een Geisha in een publiek huis, ontvoerd door een groep piraten die ook een exo-bunraku hebben. Tiku vraagt als dienst aan Okko dat hij zijn zuster terugvindt en geeft daarvoor zijn leven zowat in ruil. Okko aanvaard dit en geeft het gezelschap 10 dagen de tijd in ruil om de ontvoerde zuster terug te vinden.

Het land waar dit alles zich afspeelt heet Pajan en is min of meer een analogie naar het Japan van de middeleeuwen . Het moment van vertellen gebeurd als de heersers van Pajan, die al een millenium lang het land bijeenhouden, in een zo goed als niets ontziende oorlog verwikkeld is met 3 families, de Ataku, de Boshimon en de Yomm familie die het niet meer eens zijn met de manier van bestuur. In deze eerste cyclus valt de oorlog nog niet zo op en wordt er vooral veel aandacht gevestigd op het mystieke. Zo is Noshin een niet alledaagse monnik, maar is er een die de geesten van de natuur kan oproepen. Uiteraard is het in deze cyclus de beurt aan de watergeesten en je mag gerust zijn dat zijn sake, waarvan hij een groot liefhebber is meer dan een potje breekt hier.

Ik hou zelf wel van de oosterse cultuur maar verdiep me dan ook niet echt in het oude en vooral mystieke verleden van japan. Ondertussen heb ik al wat rondgekeken en de meeste monsters en zelfs de exo-bunraku, wat eigenlijk een soort van gigantische houten constructie is in de vorm van een dier die van de binnenzijde wordt bediend door een poppenspeler, is meer dan geloofwaardig ingevuld in deze uitstekend feërieke gecreëerde wereld.

Het verhaal zelf is aaneen gespekt van actie, mystiek en een snuifje mysterie en dat alles in een oosters wok sausje gegoten. Eenmaal je begint met dit verhaal laat je het echt niet meer los en het is zo goed dat het zelfs geen plotwendingen nodig heeft om je tot het einde te brengen. En als dit nog niet alles is zijn de tekeningen die Hub maakt daarbovenop ook van hoge kwaliteit, het oosterse is zeer herkenbaar, de natuur is mooi uitgewerkt en de typische accenten en de karakters zijn allemaal uitmuntend weergegeven.

Okko een oosterse reeks die zeker niet in je collectie mag ontbreken. Let wel op, de reeks wordt uitgegeven door Sylvester en is blijkbaar alleen verkrijgbaar in HC wat het ook een niet zo goedkope strip maakt. Laat dit je echter voor deze keer niet tegenhouden.