William Adams, Samoerai 1 Aan het einde van de wereld

Oorspronkelijk dacht ik te zeggen dat dit geweldig gevonden is qua verhaal, maar kijk William Adams heeft echt bestaan en zijn verhaal is het inderdaad waard om te vertellen.

William is een Engelse zeeman die begin 17de eeuw niet geheel vrijwillig aanklopt in Japan. Door schipbreuk eindigt zijn schip immers op de kust van dit keizerrijk. Echter hij komt van de drop in de regen terecht. Als protestant wordt zijn aanwezigheid niet echt op prijs gesteld door de Jezuïeten. De twee religieuze strekkingen leven op voet van oorlog en hier ziet de Jezuïet zijn kans, doordat hij de tolk is van William naar de Japanners toe. Dat William en zijn mede-zeemannen bijgevolg als piraten bekeken worden mag niet verwonderen. Maar een wanhopige, ogenschijnlijke dwaze actie van William geeft hen toch het voordeel van de twijfel. Maar het politiek spel is nog maar pas begonnen.

Je kan het echt niet zo gek bedenken dan de twists en kantelpunten in dit eerste deel. Niks zo gek als de realiteit blijkbaar. Dit zorgt dan ook meteen voor een geweldige rit waarbij je wel best je hoofd er bij houdt of je zou nog uit de bocht kunnen vliegen. Er is geen adempauze, maar als je leven niet zeker is, voelt elke actie wellicht ook zo aan.

Daarnaast is dit ook een zeer aangename manier om langzaam aan, samen met William, de wereld van Shoguns, het oude Japan zeg maar, te leren kennen. Ik ken al wel de eer van de Samoerai's, de keizer,.. maar de complexiteit van het 'echte' Japan was toch nog wel een pak meer dan dat. Dit voelt aan alsof je naast al het politieke getouwtrek, ook gewoon op ontdekkingsreis bent. Het is uiterst leuk en interessant als men zo verschillende aspecten succesvol kan combineren.

De tekenstijl is behoorlijk gedetailleerd maar je zal toch geen zweetdruppeltjes of vuil tegenkomen. Alles is netjes en mooi, met andere woorden we zien een lichte verheerlijking van de realiteit, maar het blijft wel een detaillering die iedereen een eigen smoel geeft, de typische Japanse architectuur en design mooi laat uitkomen en ons meesleept in een spannend verhaal. Meer moet dat echt niet zijn..

In het kort: soms is de geschiedenis onklopbaar als relaas