Ik ben een Kathaar 6 Het kleine labyrinth

Guilhem en Gaucelin zetten hun tocht verder naar het heiligdom van alle Katharen, de 'onzichtbare kathedraal'. Nooit ontdekt, meer legende dan fictie maar de ultieme bestemming voor deze gelovigen, te vergelijken met het Vaticaan voor de katholieken. Ook de inquisiteur Arnaud Gui, de dulle bischop van Avignonet en het zwarte beest van Guilhem is op zoek naar deze plek, weliswaar met totaal andere bedoelingen.
In hun zoektocht vallen Guilhem en Gaucelin ten prooi aan een bende jongeren die uit zijn op hun geld en tezelfdertijd gebruik maken om de ongelovigen, ttz de niet-Katharen en dan zeker de spionnen van Arnaud Gui die zich als Katharen voordoen, even op de brandstapel te roosteren. Gelukkig is daar Raimon, een oude kennis van Guilhem. Hij brengt hen naar het kasteel van Guillaume van Mansac, een volgens de inquisiteur, afvallige en een man die op het lijstje staat om te laten boeten voor zijn zonden. Guilhem kan hier zijn geneeskundige krachten nog eens gebruiken door een kind van de dood te redden en is zo de held van de dag.
Maar dit duurt jammer genoeg niet lang want Arnaud Gui staat voor de poorten met heel wat zwaar bewapende soldaten.
Er zijn zo van die reeksen die je van het eerste deel kunnen bekoren. Ik ben een Kathaar is er zo een. Ligt het aan de persoonlijke voorkeur voor het Katharenland, een hinterland dat zich uitstrekt van de Pyreneeën tot een heel eind voorbij Carcassonne, of is het simpelweg omdat het verhaal zo goed is? Beide zullen wel hun invloed hebben. De herkenbaarheid van het landschap met de spannende verhalen van Makyo en Calore vormen een mooi totaalplaatje. In het kleine labyrinth maken we echt kennis met Guilhem en zijn zwakheden. Ook zijn dromen zijn meer buiten proportie en krijgen een profetische waarde die het verhaal zwaar ondersteunen.

Ik ben Kathaar: voor alle duidelijkheid is het aan te raden om niet bij deel 6 in te stappen, ook al kan je dit verhaal min of meer zonder voorkennis lezen, maar gewoon van de start om de hele bedoeling achter de zoektocht van Guilhem te kennen en zijn stappen die hij zet te verstaan.

Besluit: Een klein labyrinth maar een groot verhaal!