Diep in de zee 3 Deel 3

Mijn zoon van 5 is gek van « Kratts in het wild », een tekenfilm reeks op ketnet over een groepje natuurliefhebbers die dieren bestuderen en via een soort schijfjes hun belangrijkste kenmerken kunnen overnemen. Alhoewel hij nog niet kan lezen keek hij toch al met een smachtende blik naar het album. Deze reeks bevat dan ook dezelfde ingrediënten als de bovengenoemde tekenfilm reeks: terwijl je je amuseert met grappige avontuurtjes leer je van alles over de natuur.
De auteur van deze reeks, Cazenove is dan ook al beslagen, hij is de scenarist van een aantal andere grappenreeksen zoals humor in beroepen of voetbalgek. Hij is zo slim geweest om een reeks te beginnen over minder gekende diersoorten, het leven in de zee of insecten zijn komen toch wat minder in beeld op televisie dan de zoveelste reportage over leeuwen of olifanten! Op bijna elke pagina staat er een ander dier centraal waarvan hij een typisch kenmerk of typisch gedrag uitvergroot tot hij een grap krijgt. Van de meeste dieren staat er op het einde van de pagina dan een kleine fiche met extra info, zoals het leefgebied, speciale gewoontes en of ze bedreigd zijn. Ook ecologische thema’s als vervuiling of overbevissing komen aan bod. Het album eindigt met een klein dossier waarbij de voornaamste bedreigingen voor deze blauwe wereld nog eens worden uitgelegd.

Ook de dynamische expressieve tekeningen van Jytéry zijn geslaagd, alle dieren krijgen karakter, al is het maar door ze een domme blik te geven.
Dit is een reeks voor mensen die hun kroost eens iets anders willen aanbieden dan de obligate Jommekes. Want het album is een leuke mix van geslaagde grappen, een beetje ecologische vorming en vooral een verzameling weetjes over de gekste dieren. Het grootste nadeel van is dan ook dat je achteraf wordt bestookt door de kroost met weetjes die ze hebben geleerd!