Roma 1 De vloek
2 De overwinning of de dood

Roma -1- De vloek.
Roma -2- De overwinning of de dood.

Een historische strip gebaseerd op de Romeinse geschiedenis maar met een tikkeltje fantasie, zo zou je Roma in het kort kunnen omschrijven. "De vloek" speelt zich af in Troje en alle gekende personages van deze Trojaanse oorlog, ja zelf het paard van Troje, komen er in voor. Ook het ontstaan van Rome wordt belicht, Rommulus, Remus en de zogende wolf, het gekende verhaal Aeneis is nog eens uit de doeken gedaan.
"In de overwinning of de dood" zitten we in 218 voor Christus en Rome is ondertussen een van de toonaangevende mogendheden rond de Middellandse Zee. Carthago is de enige die het Romeinse Rijk nog kan bedreigen en Hannibal is de generaal die zijn troepen leidt over de Alpen naar de hoofdstad van Rome om deze met de grond gelijk te maken.
Herkenbare verhalen, jazeker. Iedereen die geschiedenis heeft gehad in het middelbaar onderwijs heeft deze verhalen honderduit mogen aanhoren door een gepassioneerde geschiedenisleraar. Gevolg is dat velen onder onze een afkeer hebben van deze periode, zeker als het weer het zoveelste verhaal is dat deze periode chronologische opsomt.
Maar dat is zonder de waard, in dit geval de scenaristen van dienst, gerekend. Ze slepen er een afgodsbeeld bij dat voor eeuwige vrede zou zorgen en twee beeldschone maagden die dit komen aanbieden. Dit geblinddoekte beeldje, Dat alleen kan aanschouwt worden door maagden, krijgt dus een rol in deze verhalen. De vervloeking die rust op de families van hogepriester Aquilon en Generaal Leonidas en de aanwezigheid van dit palladium zijn de rode draad door de verhalen. Momenteel zouden die bestaan uit 5 delen maar je weet hoe het met goedlopende reeksen vaak gaat.

Elk deel zal ook zijn eigen tekenaar krijgen terwijl de scenaristen zo goed als dezelfde blijven. Deze realistische tekeningen, waarvoor alleen bewondering en verwondering, worden in het eerste deel verzorgt door Régis Pennet met inkleuring van Nicolas Bastide, deel twee is het de beurt aan Luca Erbetta, ingekleurd door Gaètan Georges. Alle delen krijgen een serieus dossier met achtergrondinformatie van de periode in dat deel. 64 pagina's vol suspense, bijwijlen om op de punt van je stoel te zitten.

Gilles Chaillet, bedenker van deze reeks, heeft zijn passie, zijn immense liefde voor het Oude Rome en zijn kennis van de oudheid met veel zorg op papier gezet en laten bewerken door mensen die van aanpakken weten.

Conclusie: geef je leraar geschiedenis ongelijk en toon hem dat Rome wel meer kan zijn dan het aframmelen van feiten.
Roma: verblindende lectuur.