De Ruyter A4 De tocht naar Chatham

Omdat het 350 jaar geleden was dat de bekendste admiraal van Nederland zijn triomf behaald heeft op de Engelse vloot, vond STRIP2000 i.s.m. Stichting M.D.R. dat het tijd was om deze te herdenken. Het album is een verstripping van de tocht naar Chatham van de Nederlandse admiraal Michiel De Ruyter. Dit deel volgt niet het stramien van de reguliere reeks die bestaat uit losse gags, maar is voor het eerst een volwaardig album met de nodige humor.
Het album is een relaas van een van De Ruyters beroemdste veldslagen tegen de Engelsen in ChatHam en staat volledig los van de gewone reeks. Het verhaal begint op 14 juni 1666 waar de Engelse vloot verslagen wordt na een 4-daagse zeeslag. De historie eindigt op 23 juni 1667 in Den Haag waar De Ruyter na de slag in Chatham de gouden beker in ontvangst mag nemen als dank voor zijn overwinning. Natuurlijk staat het album bol van humor zoals we gewoon zijn in de reguliere reeks.
Er is op het einde van de strip tevens een uitgebreid dossier toegevoegd dat geschreven is door Arthur Scheijde, bestuurslid stichting Michiel De Ruyter. Hierin worden een aantal gebeurtenissen (hier plaatjes) in detail uitgelegd met een aantal foto’s of schilderijen vanuit het museum.
Ik had wel al gehoord van Michiel De Ruyter, maar had totaal geen idee dat deze man in de 17de eeuw een van de bekendste zeehelden uit de Nederlandse geschiedenis was. Wie meer wil weten en een humoristische insteek wil kan ik deze strip ten stelligste aanraden.