Ik, moordenaar 1 Ik, moordenaar

Bij een eerste, oppervlakkige blik lijkt dit boek geïnspireerd op ‘De Killer’ van Matz. Beide werken handelen immers over een moordenaar die zorgvuldig te werk gaat en schijnbaar straffeloos verder kan gaan met moorden. Eens je het boek echt begint te lezen, worden de verschillen snel duidelijk. Waar het hoofdpersonage uit ‘De Killer’ moordt als job, om een rijkelijk leven te kunnen leiden, is de protagonist uit ‘Ik, moordenaar’ een academicus met een morbide interesse in de gruwelijkheden van de kunst. Zijn fascinatie voor de dood uit zich in de eerste plaats dan ook in zijn werk: bloedstollende fragmenten in oude meesterwerken worden uitgebreid verklaard. Maar de man is complexer dan dat. Voor hem is het van het leven benemen van anderen een vorm van kunst. Hij verheft moorden tot een hoger niveau en zal zich nooit beperken tot een ordinaire actie.
Zonder twijfel zal dit een veelbesproken boek zijn. De auteurs lijken doorheen het hele album immers een pleidooi te houden in het voordeel van moordenaars. Verder lijkt doden van soortgenoten helemaal niet moeilijk en kan je probleemloos met de misdaad wegkomen. De auteurs balanceren met dit werk dan ook op de rand van wat voor sommigen aanvaardbaar zal zijn. Daartegenover staat wel dat de negende kunst (en zeker dit type albums) in tegenstelling tot bv. een serie op televisie (denk aan de omstreden reeks “13 reasons why”) veel minder toegankelijk is.
Bovendien is dit geen hapklare brok literatuur. Het hele werk door wordt er gefilosofeerd over de wreedheden die de mens begaat en de weergave daarvan in de kunst. De gedachtegang van de protagonist en zijn visie op moorden worden uitgebreid in teksten gegoten. Hierdoor zal menig lezer het doornemen van dit boek wellicht vroegtijdig voor bekeken houden. Nochtans loont het wel de moeite om de fragmenten die je volle aandacht opeisen teneinde de ideeën en theorieën te kunnen volgen, toch te doorworstelen. Eens je in de hele situatie bent gekomen, vlot alles immers beter en wordt de nieuwsgierigheid en het verlangen naar meer geprikkeld.
Ik wil ook nog even meegeven dat de achtergrond van de Baskische problematiek die aan bod komt in de onderlinge rivaliteit tussen verschillende gerenommeerde academici, het geheel er niet lichter verteerbaar op maakt.
Conform het thema, zijn ook de tekeningen van Keko erg donker en hard. Er is geen ruimte voor enige zachtheid of echt vreugdevolle momenten. Ook de enkele seksscènes die aanwezig zijn, ontberen zowat elke vorm van tederheid en liefde.
Opvallend ook zijn de rode accenten die Keko aanbrengt. Het gaat daarbij niet enkel om sporen van bloed die tijdens het verhaal opduiken, maar ook om bv. een appel, rozen en andere details. Ze brengen - contradictorisch genoeg - wat ‘leven’ in het geheel. Keko is zonder meer een meester in z’n vak!

Besluit: dit is een werk van hoog niveau, zowel op literair als tekenkundig vlak. Het is door de vele vaak moeilijke tekst echter een album dat niet voor iedereen zal weggelegd zijn.