Petra Cherie 1 Zoete nevels van Vlaanderen
2 Spionnen in Venetië
3 De roos van de Bosporus

Deze drie delen uit de Wordt Vervolgd Romans reeks gaat over een pittige dame die van allerlei gewaagde acties onderneemt om in de Eerste Wereldoorlog de geallieerden te helpen bij een overwinning. Saillant detail is dat ze een Poolse is met een Nederlands paspoort en zoals jullie misschien wel weten was Nederland neutraal in deze desastreuze oorlog. Hoewel alle drie de delen zich allemaal in 1917 afspelen is het alles behalve saai. Petra is alles behalve een doorsnee vrouw uit de eerste decennia van de 20ste eeuw. Als een van de weinige vrouwen heeft ze een vliegbrevet en een eigen vliegtuig. Super handig natuurlijk als je een Engels vliegtuig wil helpen in een luchtgevecht tegen de Duitsers.

Het spreekt me zeer aan dat er nu eens een vrouwelijke held opduikt in een door mannen gedomineerde geschiedenis. Meestal is het zo dat als er al vrouwen in de geschiedenisboeken voorkomen dat dat dan vaak in negatieve zin is. Denk bijvoorbeeld aan Mata Hari om maar eens bij de Eerste Wereldoorlog te blijven. Er zijn mensen die zeggen dat dat komt omdat de geschiedenisboeken altijd werden geschreven door mannen. Zelf laat ik dat even in het midden. Naarmate de 20ste eeuw vorderde werden vrouwen belangrijker voor de geschiedschrijvers. En met boeken als ‘1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis’ en ‘1001 vrouwen in de 20ste eeuw’ komt er nu ook meer erkenning voor belangrijke vrouwen in de geschiedenis. Veel, of ik zou zelfs zeggen de meeste, vrouwen waarvan ik nog nooit heb gehoord.

Dus de geschiedschrijvers zijn langzaam aan in de goede richting aan het veranderen. Prachtig. Nu de frictieschrijvers nog, hoewel ik wel denk dat de stripwereld het voortouw trekt op dit moment. Er komen steeds meer vrouwelijke striphelden. Nu lijkt mij het belangrijk dat eerst de kinderboekenschrijvers zich actief gaan bemoeien met deze verandering. Want met het aantal kinderboeken met heldinnen die een actieve rol in het verhaal spelen is het nog steeds droevig gesteld. Het is daarom niet verwonderlijk dat de meeste meisjes onzekerder zijn dan jongens. Meisjes worden, vooral door sprookjes, verteld dat ze passief moeten gaan zitten wachten op een prins of zo. Terwijl jongens wordt verteld dat ze de redder en held kunnen zijn.

Maar ik dwaal af, ik weet het, dat gebeurt me de laatste tijd wel vaker. Terug naar de strip dus. De vele korte verhalen zijn getekend en geschreven door de Italiaanse Attilio Micheluzzi. De eerste twee delen ‘Zoete nevels van Vlaanderen’ en ‘Spionnen van Venetië’ bevatten alleen maar op zich zelf staande korte verhalen. Hoewel je de korte verhalen uit het laatste deel ‘De roos van de Bosporus’ ook afzonderlijk kunt lezen volgen de verhalen elkaar toch op. De strips verschenen voor het eerst in 1977 in het Italiaanse tijdschrift Il Giornalino. Hoewel ik ook heel erg van kloeke grafische novellen hou vind ik het ook prettig om korte verhalen te lezen. Ik denk ook dat voor korte verhalen is gekozen omdat het voor een tijdschrift gemaakt is. Zelf vind ik het altijd vervelend als ik een strip in een tijdschrift lees en ik moet wachten op het volgende tijdschrift om te weten hoe het af loopt. Ook vind ik de korte verhalen fijn omdat het zo van die ‘snoepjes’ zijn, zo vlak voor het slapen gaan nog even twee of drie verhalen lezen.

Het realistische zwart-wit tekenwerk vind ik erg goed gedaan, met name van de actiescènes ben ik onder de indruk. Mijn eindconclusie moet dus luiden; erge leuke albums, vakwerk Attilio.

Petra Cherie en andere striprecensies op Ratatouille TV blog