Voetbalgek! 13 Deel 13

Flatini is een van de grote namen in het voetbalwereldje. Hij ambieert het voorzitterschap van de Fifaaaah, maar zal daarvoor moeten sleutelen aan z’n imago dat zienderogen aan het kelderen is. Om de voeling met de basis opnieuw op te pikken, neemt hij contact op met Marcel Vangool, de verantwoordelijke bij voetbalclub De Leerklooiers. Of dat z’n beste zet ooit was, is ten zeerste te betwijfelen. Vangool dweept wel met de man (iets teveel om goed te zijn zelfs), maar z’n ploeg is nu niet echt het toonbeeld van voorbeeldig balspel. Gelukkig is er nog Zvatan, een top-speler die de rangen van de amateurploeg heeft vervoegd. Of de man deze keer veel tegengewicht kan bieden aan het geklungel van alle andere spelers is zeer de vraag…
Doorheen het album zien we dat de populairste der sporten minder eenvoudig én gevaarlijker is dan je zou denken. Een wereldgoal maken is niet voor iedereen weggelegd en blessures allerhande loeren om de hoek. Naast het gezwoeg van de spelers is het enthousiasme van Vangool ontwapenend. De man zit vol goede bedoelingen maar moet roeien met de riemen die hij heeft. Zijn toenemende invloed op een van de grote bonzen in het voetbal is de rode draad doorheen het album. Een goede zet om de reeks, na 12 albums, aantrekkelijk genoeg te houden.
Dankzij de toevoeging van de figuur Flatini die losjes geïnspireerd is op de bekende oud-Franse voetballer Michel Platini (maar dat hadden de liefhebbers wellicht al lang door) slagen de auteurs erin om ook de volwassen lezer met enige achtergrondkennis te boeien en een half uurtje ontspannen vertier te bezorgen. Bulderlachen heb ik bij deze strip niet moeten doen, maar ik kon wel genieten van de knipogen naar het ‘echte’ wereldje.
Besluit: amusement dat vooral bij de (jeugdige) voetballiefhebbers in de smaak zal vallen!