Ravian INT A1 Integraal, deel 1

Ravian is een echte klassieker uit de Franco-Belgische school. Deze Science Fiction reeks baande het pad voor heel wat opvolgers. Dit indertijd grensverleggende en inspirerende tijd-en ruimteverhaal kende z’n debuut in 1967 en eindigde officieel in 2010 met deel 21 “de tijdopener”, daarna volgde nog een soort terugblik maar toen werd het stil rond de reeks. Sherpa haalde de reeks weer naar boven door de heruitgave van de reeks in een hardcover jasje met een begeleidend dossier. Naar aanleiding van de Franse film “Valerian and the city of a thousand planets”die deze zomer zal verschijnen probeert Dargaud ook een beetje van de Fuzz te profiteren door deze integrale te lanceren. De film is een project van Luc Besson, die zelf grote fan is van de reeks. Hij werkt al eerder samen met Jean-Claude Mézières, de tekenaar van Ravian voor zijn film “the fifth element”.
Het begeleidende dossier bij deze integrale bevat dan ook een interview met de makers van de reeks en de film. Daarnaast staat men stil bij het ontstaan van de reeks, hoe de auteurs elkaar hebben ontmoet, hoe ze zijn beïnvloed , en hoe hun reeks ook weer als voorbeeld diende voor Star Wars.

Deze eerste integrale bevat vier verhalen. We maken kennis met Ravian die in het jaar 2720 leeft in Galaxity, de hoofdstad van de aarde. Hij is tijdruimte agent, deze agenten patrouilleren in het verleden en de toekomst om door de tijd reizende piraten te bestrijden, om zo het tijdscontinuüm te bewaren, daarnaast gaan ze ook op zoek in de ruimte om nieuwe planeten te leren kennen en zo natuurlijke grondstoffen voor de aarde te vinden.
In “de levende dromen” moet Ravian naar de middeleeuwen reizen om Xombul tegen te houden. Hij is een droomopzichter en heeft geknoeid met de droomcomputer waardoor iedereen nu nachtmerries krijgt in plaats van gelukzalige dromen, Hij wil de macht grijpen over Galaxity, daarom is hij naar het middeleeuwse Frankrijk gereisd om het toverboek van Alberik te bemachtigen, daarmee kan hij mensen vervormen in nachtmerrie wezens om zo de maatschappij in Galaxity te ontwrichten. In dit korte verhaal van 30 platen leert Ravian Laureline kennen die samen met hem terugreist en ook tijdruimteagent word.
Het tweede en derde verhaal “Het woedende water” en “Aarde in vlammen” vormen samen een geheel, en ook hier speelt Xombul de rol van slechterik, hij ontsnapt nu naar het New York van het jaar 1986. De aarde is toen net het slachtoffer geworden van een grote ramp. Er is per ongeluk een voorraad waterstofbommen ontploft op de Noordpool. Daardoor is het poolijs gaan smelten en steeg de waterspiegel overal. De wereld raakte in de greep van de angst, regeringen vielen en chaos regeerde. Xombul is specifiek naar die periode ontsnapt om de hand te leggen op de wetenschappelijke archieven die op één plaats waren samengebracht. Christin schreef dit verhaal al in 1968, en toen stonden de auteurs er niet bij stil dat hun reeks nog zou bestaan in 1986. Daardoor raakten ze later wat in de problemen met hun verhalen, maar dat is pas voor later.
Deze verhalen waren nog vingeroefeningen, ze waren niet langer dan dertig pagina’s maar legden wel de basis voor deze reeks. Het keizerrijk der duizend planeten uit 1971 zou de eerste echte klassieker worden. Ravian en Laureline worden naar Syrthe gestuurd, de hoofdstad van het keizerrijk der duizend planeten. Hier krijgen we voor de eerste keer de vreemde mix tussen ruimtereizen en middeleeuws aandoende ridders te zien. Enerzijds wordt je geconfronteerd met hightech, daarnaast oogt alles erg middeleeuws, zo zijn de gammele schepen uitgerust met zonnepanelen om zich voort te bewegen, heb je wel een ruimtehaven, maar wordt er op beesten gejaagd met harpoenen. Ravian en Laureline worden naar Syrthe gestuurd om te zien of de beschaving geen bedreiging vormt voor de aarde, of dat zou kunnen worden. Als Laureline op een marktje een menselijk horloge vind worden ze opgemerkt door “de zieners”, , een geheimzinnige groep met groeiende invloed op de planeet!

Natuurlijk is deze reeks een beetje gedateerd, we hebben de laatste jaren al spectaculairdere dingen voorbij zien flitsen, maar al die reeksen zijn wel allemaal schatplichtig aan Ravian. Je voelt ook dat de auteurs nog zoeken waar ze met hun reeks naar toe willen, en je ziet de reeks groeien in de verhalen die in deze bundel zitten. Christin verpakte in zijn science fiction verhalen altijd een boodschap van respect voor elkaar en je leefomgeving, tegen sociale uitbuiting, en als je ziet wie de knoppen vast heeft in Amerika lijkt de maatschappij die werd beschreven in “Het woedende water” plots niet meer zover af! Je zou er je slaap voor laten!