De Arabier van de toekomst 3 Een jeugd in het Midden-Oosten (1985-1987)

Deze immens populaire reeks in Frankrijk, met gigantische verkoopaantallen, heeft alle ingrediënten om dit in België/Nederland ook te worden, dit zeker in tijden als waar we ons vandaag in bevinden.

Riad, het ik-personage, is ondertussen zeven jaar en leeft nog steeds in het dorpje Ter Maaleh in Syrië. Vader is van Arabische afkomst, moeder is Franse met Joodse roots. Er kan geen groter contradictorisch gegeven bestaan om te weten dat dit een samenleving is die elk moment barsten kan vertonen. Riads vader is niet gelovig maar de omstandigheden dwingen hem willens nillens om de islam toch in de miniemste vorm toe te passen. De moeder daarentegen is totaal niet gelukkig met de beslissingen van haar man maar doet haar best om te overleven in een wereld die niet de hare is.
"De Arabier van de toekomst" is een tragedie, een verhaal van contradictie, survive of the fittest. Hoe de vader Sattouf zich ook keert tegen de religie van de ouders, de wortels zijn gezaaid en krijgen weerklank op de relatie met zijn vrouw en Riad. Wat jaren als indoctrinatie in je hersens is gepompt kan je niet van dag op dag achter je laten. Ook al doet hij niet mee aan de gebruikelijke gebeden, de ramadan of de besnijdenis, je voelt in elke pagina van het verhaal zijn gevecht met zijn roots, zijn confrontaties met de familie en bijwijlen is hij genoodzaakt om toegevingen te doen om de goede vrede in zijn familie te bewaren.

De cartooneske figuren, het spelen met één kleur, regelmatig accenten leggen met een tweede kleur voor items die belangrijk zijn in het scenario, dit alles geeft dat deze graphic novel in zijn eenvoud charme en warmte uitstraalt. De constante conflicten tussen man en vrouw, Riad en zijn vrienden, de vader en zijn moeder dragen bij tot het begrijpen van de islam of het leven van een islamiet. De regelmatige informatie die de vader ten berde brengt over traditionele en geschiedkundige feiten, weliswaar komende uit de mond van een arabier, geven je een duidelijke kijk op de denkwijze van arabieren op het leven. De hoop op een beter leven maar vooral de verschrikkelijk angst voor de Joden die op een boogscheut van hun nederzettingen hebben gebouwd.

Deze strip is door Riad Sattouf niet alleen een kennismaking met zijn leven maar volgens mij een opzet om de mensen inkijk te geven in het leven van "dé Arabier van de toekomst" en begrip te vragen voor hun levenswijze en hun religie.
Absoluut topwerk!!!