Prins Valiant (Silvester) 27 Jaargang 1963

Wat maakt een stripreeks tot een succes? De diversiteit aan genres zorgt voor een recht evenredig aantal antwoorden. Een humorreeks is iets anders dan een diepgaande graphic novel en daaraan moeten andere eisen voldoen. Ook het tijdsgewricht speelt een rol. Smaken evolueren, mede door een veel groter aanbod nu dan pakweg 50 jaar geleden.

Een avonturenreeks uit die periode was vaak doordrongen van nobele gevoelens. Eer, trouw, onkreukbaar, dat was hoe een held moest zijn. Jongelui leefden zich graag in en wilden zich vereenzelvigen met hun held. Een hoge moraliteit was dan ook wenselijk.

1 van de genres die zich hiertoe bij uitstek leende was de ridderstrip. Avonturen met vechtscenes die altijd voor de held gunstige afloop kenden waren het kenmerk. Dat is wat we ook telkens weer tegenkomen in de avonturen van Prins Valiant.

Maar moest het daarbij gebleven zijn zouden we er nu nauwelijks nog over praten, laat staan de strips lezen.

Want Hal Foster heeft met deze langlopende reeks voor een echt blijvend meesterwerk gezorgd. Naast de avonturen die Foster vertelt zit er bijzonder veel fijne humor in de reeks. Foster beperkt zich ook niet tot het leven van een ridder, maar maakt er een volwaardige man van met een gezin waarvoor hij de verantwoordelijkheid draagt. De ravissante Aleta is zowel liefhebbende moeder als strenge opvoedster (en zoals dat wel vaker voorkomt niet enkel voor de minderjarigen van het gezin), zoon Arn wordt langzaam volwassen en de ondeugende tweeling laat ieders hart smelten door kattekwaad.

Hoe Foster zijn personages neerzet in het verhaal getuigt van veel liefde voor zijn eigen gezin. In deze jaargang 1963 moet Arn op missie maar Valiant trekt achter hem aan en houdt, zonder zelf gezien te worden, een oogje in het zeil. Loslaten en toch niet in de steek laten, elke vader kan maar hopen diezelfde gulden middenweg ooit te vinden. Hal Foster kon zijn levenservaringen en observaties van het dagdagelijkse leven meiteloos in een ander tijdskader plaatsen. Dat het werk opvallend matuur is mag niet verbazen, Foster was in 1963 de zeventig al voorbij (geboren in 1892)!

De tekeningen van Foster zijn altijd van een hoog niveau. Scenes op zee of in het woud, een riddertornooi of beraadslaging op Camelot, huiselijk geluk of een paardrit in gutsende regen, alles wordt vakkundig en met het nodige detail in beeld gebracht. In welke mate als historisch correct is is voer voor geschiedkundigen, maar dat zijn tekeningen wel bijdragen tot het beeld dat een hele generatie over de ridderperiode had staat buiten kijf.

Foster weet ook door het spel van licht en vooral schaduw de sfeer te intensifiëren.

Toen Valiant voor het eerst verscheen in Amerikaanse kranten in 1937 was de bladindeling bijzonder braaf en klassiek. Als er al eens afgeweken werd van een voor de hand liggende leesvolgorde werden de plaatjes op een pagina genummerd. Dat deed trouwens ook Winsor McCay in Little Nemo ruim 30 jaar vroeger al. Die hulpmiddeltjes zijn in 1963 niet meer nodig, het comicpubliek weet ondertussen al goed hoe een strip te lezen. Maar de bladindeling blijft braaf en voorspelbaar. Een zeldzame tekening neemt iets meer dan de helft van een pagina in maar doorgaans krijgen we 3 rijen van 2 of 3 plaatjes. Weinig sprankelend, maar dat wordt goedgemaakt door de tekeningen: je kijkt je de ogen uit als je daarvoor de tijd wilt nemen.

Foster stopte begin jaren zeventig met de reeks, waarna ze werd overgenomen door andere artiesten. Ondertussen zijn er al meer dan 4000 pagina's van de reeks verschenen. Dat is trouwens makkelijk bij te houden, want sinds 1937 is er 1 doorlopende nummering.

Hoe zeer we ook verwend zijn door modernere strips van allerlei soorten, deze klassieker blijft boeiend en tijdloos!