Batman evolutie 1 Deel 1

Batman evolutie is een batman verhaal van Greg Rucka, de man heeft al een degelijke reputatie opgebouwd rond Gotham want hij is de schrijver van onder andere Gotham Central (een reeks waarin de politie van Gotham centraal staat en niet Batman). Daarnaast was hij ook de auteur van “No man’s land” een verhaal dat over verschillende series tegelijk liep. Daarin was Gotham na een aardbeving afgesloten van de rest van de wereld. De bruggen naar de rest van de wereld waren opgeblazen en de bevolking werd zowat aan zijn lot overgelaten. De maffia en de super-schurken roken hun kans om hun eigen land te stichten, alleen de politie stond nog paraat. Bruce Wayne pleitte er voor om Gotham ter hulp te snellen, maar daardoor was Batman initieel niet in Gotham om mee te vechten. Daardoor raakte commissaris Gordon zijn vertrouwen in Batman kwijt.

Dit verhaal begint vlak na No man’s land en er wordt regelmatig naar verwezen, maar als je weet dat Bruce dus afwezig was, wat hem wordt verweten en Gordon nog treurt om zijn vermoorde vrouw weet je eigenlijk genoeg om dit verhaal te volgen. Misschien had Lion beter eerst deze verhaallijn opgepikt, of op zijn minst een soort intro voorzien waarin dit werd uitgelegd. Gotham wordt geregeerd door vijf bendes, de gedecimeerde politie probeert er alles aan te doen om hun macht te breken, maar slaagt daar niet goed in. Bij een zoveelste schietpartij tussen twee bendes vallen er ook doden bij de politie; agenten die toevallig ook aanwezig waren. Gordon neemt daarna het recht in eigen handen en verliest alle omzichtigheid uit het oog. Daarnaast schotelt Rucka ons ook enkele nieuwe interessante figuren voor: Whisper A’Daire en Abbot. Ze zijn in dienst vna Ra’s al Ghul. Ze krijgen van hem een vreemd elixir en omdat te krijgen zijn ze tot alles in staat. Terwijl A’Daire zich in de hoogste kringen ophoudt waar ze onder andere contact zoekt met Bruce Wayne, probeert Abott een oorlog tussen de verschillende clans uit te lokken door ze tegen elkaar op te zetten.

De tekeningen van Martinbrough en Watkiss zijn gestileerder en hoekiger in vergelijking met andere Batman-tekenaars. Geen overgespierde superhelden. Ook de inkleuring is opvallend. Veel grijswaarden met toetsen blauw of rood. Wat alles alleen maar sfeervoller maakt, het doet me soms denken aan Darwyn Cooke!

Eindelijk nog eens een op zichzelf staand verhaal, tussen alle verschillende doorlopende reeksen over Batman!