Lance Crow Dog INT 1 Integraal

De reeks waarin Lance Crow Dog de hoofdrol in speelt barst van de dualiteiten. Lance is deels Amerikaans staatsburger, werkende voor de FBI maar stamt af van een Indiaanse ouder. Ook zijn eigen strijd met verleden en heden vormt een draad door de vijf afzonderlijk te lezen verhalen. We krijgen mondjesmaat zicht op zijn verleden en de gevolgen die dit op zijn huidige leven heeft. Het is dus aan te raden om ze in volgorde te lezen omdat je op die manier een inkijk krijgt op het leven van Lance, een leven vol met drama's die langzaam worden vrij gegeven. Zowel de vader als moeder, zus, vriendin, grootouders,... Enfin je kan het zo gek niet noemen of ze hebben een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van Lance maar hebben tegelijkertijd ook allen een stempel gedrukt op zijn geest, de een al beter te verwerken dan de andere die voor eeuwige trauma's zal zorgen.
Deze integrale bevat de vijf delen, reeds uitgegeven door uitgeverij Talent in de inprint Vinci. Deze integrale was wel een huzarenwerk omdat van de eerste twee delen haast geen originelen meer over waren. Het is dankzij de vakkundigheid van Vittorio Leonardo op het gebied van de fotogravure expertise dat deze zijn gedigitaliseerd. Via het wonder van filters en nauwkeurige restauratie kon hij de pagina's een tweede leven bezorgen.

Ook is deze integrale een aanloop om de rest van de reeks uit te geven. Scenarist Piroton had een onafgewerkt gevoel wat Crow Dog betreft en besloot in 2013 hier een vervolg aan te breien . Er waren nog zoveel mogelijkheden om de reeks verder te ontwikkelen. Na een gevecht om de auteursrechten terug te verwerven is men erin geslaagd om, na uitgeverij Soleil, uitgeverij Sandawe warm te krijgen om nieuwe strips op de markt te brengen. En ook al heeft tekenaar Séjourné afgehaakt, de enkele zwart-wit pagina's die op het einde van de extra katern te zien zijn geven al aan dat de nieuwe tekenaar Jean-Marc Allais het personage al zeer goed in de vingers heeft.

Tot besluit: Lance Crow Dog is een reeks van alle tijden die in dit nieuwe jasje nog beter tot zijn recht komt want, geef toe, de uitgaven van Talent waren toch haastwerk waardoor kwaliteit vaak moest inboeten. Saga uitgaven zet dit euvel nu recht en verdient alle respect hiervoor.