Roel Dijkstra (Uitgeverij L) 1 Thuisfront

Roel Dijkstra is terug thuis! Van deze Nederlandse voetbalstrip verscheen er tussen 1977 en 1995 maar liefst 21 albums, die eerst werden voorgepubliceerd in Eppo. Een elftal jaren later verscheen in datzelfde Eppo een nieuw verhaal, waarvan de albumuitgave nu bij Uitgeverij L verschijnt.

En ook in het verhaal keert Roel terug naar zijn thuisclub FC Leidrecht. Maar naast zijn voetbaltalent te etaleren op het veld geraakt hij ook verwikkeld in een spannend avontuur. Hij zoekt zijn Oom Peer en Tante José, die van de aardbodem lijken verdwenen. Maar hij is niet de enige met die zoektocht en enkele ongure elementen vinden er niets beters op dan de zoekende Roel te volgen.

Langs de ene kant probeert Roel het spoor te vinden dat hij aan de andere kant wil laten verdwijnen. Dit zorgt voor heel wat actie, die goed verweven is. Op tijd en stond wordt er een stukje van de sluier opgelicht, zodat het tot het einde een spannend verhaal blijft dat niet verveelt. De voetbalstukjes zorgen hierbij voor een lichtere vertering. Op zich bieden die passages weinig meerwaarde, maar een voetbalstrip kan nu eenmaal niet zonder.

Willem Ritstier weet Roel perfect te transponeren naar de hedendaagse tijd met gangstertypes die ook nu onze steden, helaas, lijken te bevolken. Roel is een jongeman van deze tijd in onze maatschappij, met een duidelijk Nederlands tintje. Hij weet zich goed uit de slag te trekken zonder daarbij een superman te moeten zijn. Behalve op het voetbalveld natuurlijk.

Het tekenwerk is van Roelof Wijtsma. Dat lijkt me niet de meest gelukkige keuze voor een voetbalstrip, zo leren de actiescenes op het veld. Als je er van uitgaat dat vooral jongeren met interesse in voetbal dit soort strips zal lezen dan zal het doelpubliek vermoedelijk snel in de gaten krijgen dat het er tijdens een echte (top)wedstrijd niet aan toe gaat zoals we hier voorgeschoteld krijgen. Roel een doelpunt laten maken zoals van Basten in de EK-finale is er wat mij betreft ook wel ver over.

De thuiskomst van Roel mag voor blijdschap zorgen, maar voor we een echt feestje gaan bouwen mogen de voetbalscenes toch wat beter, en realistischer, uit de verf komen.