Eleonora, de zwarte legende 4 Deel 4

Het verhaal van Eleonora was oorspronkelijk bedoeld als een drieluik, maar nu houden we het vierde deel in onze handen! Meer nog, in het Frans is ook al het vijfde deel verschenen. Maar we moeten ons niet bedrogen voelen want Eleonora is een figuur die zoveel heeft meegemaakt en zoveel heeft uitgespookt dat het onmogelijk was om haar volledige leven in een drieluik te gieten Dit vierde deel is een scharniermoment in het leven van de koningin van Frankrijk want koning Lodewijk VII lijkt zich nu volledig weg te keren van zijn vrouw. Vroeger was hij dolverliefd op haar, en ze kon hem alles laten doen, maar na de slachtpartij die hij voor haar heeft aangericht in Vichy-en Perthois, en het mislukken van de tweede kruistocht, door de eigenwijze houding van Eleonora, lijkt hij zich toch te realiseren dat er mee wordt verwacht van de koning van Frankrijk. Hij houdt Eleonora weg van alle politieke beslissingen. Ook de geboorte van hun tweede kind brengt hen niet dichter bij elkaar. Gelukkig kan Eleonora nog rekenen op de steun van de Italiaanse ridder Vincent. Maar die raakt ook in de problemen. Zijn dochter wordt gevangen gehouden door Godfried van Plantagenet, de hertog van Normandië die nog een eitje heeft te pellen met Lodewijk VII. Hij gebruikt Vincents dochter dan ook als onderpand om hem onder druk te zetten. Zo worden Eleonora en Vincent ook meegesleurd in de strijd om de Engelse kroon. Maar dit opent wel weer perspectieven om meer invloed uit te oefenen!

Dit verhaal is gebaseerd op echte feiten, het gevolg is dat er veel personages in voorkomen wat het verhaal soms wat moeilijker maakt. Als je niet echt op de hoogte bent van dit stuk geschiedenis is het soms wat moeilijk volgen, maar de auteurs doen hun best om alles uit te leggen zonder te vervallen in ellenlange tekstblokken. Toch is dit geen hap slik weg ridderverhaal, het vraagt wat inspanning maar het is echt de moeite. Om het verhaal wat makkelijker te kunnen volgen is het misschien aan te raden om eerst eens de wiki-pagina van Eleonora te lezen, zo weet je direct wie welke rol speelt in haar leven, het nadeel is dan weer dat je wel zowat weet wat er gaat gebeuren in het verhaal.

Naast het boeiende verhaal dat Delalande en Mogavino ons voorschotelen moeten we zeker de tekeningen van Gomez vermelden. Hij is over de delen gegroeid.

Al vier delen lang staat Eleonora ons vol eigengeloof aan te kijken op de cover, misschien zelfs al wat hautain, al is daar in dit deel niet veel meer van te merken. Misschien verraad de cover al wat teveel van de inhoud, al is het verdere verloop van Eleonoras leven natuurlijk al gekend, en zie je toch al dat ze vol zelfvertrouwen de Franse kroon laat vallen, terwijl ze op de Franse lelie staat. Op de achtergrond zien we de Engelse leeuwen wapperen die het volgende hoofdstuk in Eleonoras leven al aankondigen!