De Smurfen INT 3 De favoriete strips van Smurfin

Opgelet dit is geen nieuw verhaal van de smurfen maar een thematische bundel van verhalen die eerder zijn verschenen. Na de favoriete verhalen van de brilsmurf en de lolsmurf in de vorige jaren krijgen we nu de favoriete verhalen van smurfin voorgeschoteld. De voorpagina kondigt trots “met 5 strips” aan, maar dit betekent alleen dat het boek vijf verhalen bevat. Drie langere verhalen en twee kortverhalen. In de drie lange verhalen speelt de smurfin een prominente rol.

Natuurlijk kon het verhaal “de smurfin” niet in deze bundel ontbreken. Smurfin bestond nog niet in het begin van de reeks, ze is gemaakt door Gargamel, bedoelt om tweedracht te zaaien in het vredige smurfendorp, maar dit pakte wel wat anders uit. Als je het recept bekijkt om een smurfin te maken dan zou Peyo er nu niet meer zo gemakkelijk mee weg komen!http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Weetje-vd-Week/Weetje-101-150/W150_Smurfin1.jpg

Het tweede verhaal is “de babysmurf”, maar als je denkt dat je zo te weten komt hoe smurfen nu gemaakt worden ben je er aan voor de moeite. Door de fout van een ooievaar tijdens een blauwe maan komt er een babysmurf in het dorp terecht. Als de ooievaar zijn fout wil rechtzetten, kan moppersmurf geen afscheid nemen van de kleine baby en gaat er mee vandoor.

In “De grote smurfin” lijken de smurfen de smurfin niet echt serieus te nemen, zo mag ze niet helpen aan de werken aan de dam omdat dit te lastig is of mag ze niet mee om bessen te plukken omdat dit te gevaarlijk is. Grote smurf denkt de oplossing te hebben: hij gaat op reis en stelt Smurfin aan als zijn vervanger. In het begin heeft smurfin het erg moeilijk om zich te laten gelden, de anderen lijken haar niet serieus te nemen, maar beetje bij beetje dwingt ze toch respect af.

Het boek eindigt met twee korte verhaaltjes: “feest bij de smurfen”, waarin Gargamel zich verkleed als konijn om binnen te dringen in een feest van de smurfen. In“de vliegsmurf” knutselt de vliegsmurf samen met knutselsmurf een echt vliegtuig maakt en daarmee onrust zaait in het smurfendorp.

Dit is een ideaal boek om aan je kroost te geven om ze stil te houden op weg naar je vakantiebestemming, of de ideale manier om op een goedkope manier je smurfenstripverzameling compleet te maken.