Ravian INT A3 Integraal, deel 3

Goede wijn behoeft geen krans, en al zeker niet nadat andere recensenten al een geslaagde situering van de reeks Ravian en Laureline hebben gemaakt bij het eerste en het tweede deel van de integrale.

In het derde deel van de integrale zijn logischer wijze de volgende 3 delen van de reeks opgenomen. Het gaat om 3 totaal verschillende types van verhalen.

De ambassadeur van de schaduwen neemt ons mee naar het kruispunt van culturen. De ambassadeur in kwestie wordt ontvoerd en met hem verdwijnt ook Ravian. Dat is de ideale gelegenheid om Laureline op zoektocht naar beiden te sturen. In een wereld waar alles te koop is ontmoet ze verschillende culturen met bizarre wezens, elk met eigen capaciteiten. Zoals wel vaker brengen Christin en Mézières een ode aan de (bio)diversiteit, terwijl een stevige sneer naar de maatschappij waar geld de wereld doet draaien nooit veraf is.

De vale schepper heet in het originele Frans Sur les terres truquées en dat is een titel die beter aangeeft waar het over gaat. Terwijl een mysterieuze schepper de geschiedenis tracht te herschrijven worden Laureline en Jadna erop uit gestuurd om hem een halt toe te roepen. Zij maken gebruik van gekloonde exemplaren van Ravian, die in telkens een andere periode van de geschiedenis terecht komen en er het hachje bij inschieten. De periodes situeren zich in de tweede helft van de 19e eeuw met als afsluiter een slagveld van de eerste wereldoorlog. Dit verhaal lijkt een oproep te zijn om het verleden te laten voor wat het is en dus een lofzang op de moderniteit. Anderzijds willen de auteurs vermoedelijk ook eer betuigen aan grootmeesters uit die andere kunstvorm waar werelden worden geschapen, de film. En ook de schilderkunst wordt niet vergeten, want onze helden bevinden zich in het laatste plaatje op de tafel naast deze die Renoir schilderde:

Tot slot werd ook De helden van de equinox in dit 3e deel van de integrale opgenomen. Hier moet Ravian het opnemen tegen 3 superhelden in een wedstrijd om uitverkoren te worden het nageslacht van Simlane te mogen verwekken. Een Noors uitziende held rekent op zijn kracht en vuurzwaard, terwijl vewijzingen naar het militarisme en de Nazi-parades niet ontbreken. De tweede held beroept zich op democratie maar is duidelijk een kind van wat toen het oostblok was. Hij lijkt een herkauwer van sovjet communistische propaganda. Naast de beide grote machtsblokken uit de periode van de koude oorlog (deze strip dateert van 1978) probeerde zich een nieuwe levensstijl te manifesteren, gebaseerd op leven naar de natuur, meditatie en af en toe eens wat geestesverruimende middelen. Een soort groene spirituele goeroe wordt dan ook de derde deelnemer aan de competitie. In dit verhaal maken de auteurs ons duidelijk dat dogmatisme, van welke strekking ok, niet te verkiezen is, maar dat echte vrijheid iets anders is.

Opvallend is dat het dossier dat in dit album vervat zit, met uitzondering dan van een stukje van het interview dat over de te verschijnen film gaat, zo goed als identiek is aan datgene wat in de recente uitgave van Sherpa verscheen van De ambassadeur van de schaduwen. Hier en daar is een woord veranderd, een enkele tekening wat kleiner, of dan weer wat groter, maar strikt genomen gaat het om hetzelfde dossier. Dat is toch bijzonder merkwaarding, vind ik. Niet alleen verschijnt de integrale bij Dargaud op een moment dat Sherpa ook bezig was met de albums individueel in zeer fraaie hardcover uit te geven, men gebruikt ook dezelfde extra's.

De integrale heeft het enorme voordeel van de prijs. Die is namelijk hetzelfde voor een album uit de Dargaud-integrale als voor de Sherpa individuele albums. Wie de volledige reeks wil zal dus bij Dargaud voor een derde van de totaal prijs gesteld zijn. Dat scheelt een slok op een borrel.

Natuurlijk heb je in 3 albums bij Sherpa wel heel wat meer extra's te verwachten dan in 1 album uit de integrale reeks, maar daarmee is de slok niet noemenswaardig verkleind. De oplage bij Sherpa is slechts 500 exemplaren (met nog eens 75 in een luxe uitgave). De echte Ravianfans zullen hopen op een verder zetten bij Sherpa, terwijl Dargaud vermoedelijk een breder publiek kan bereiken en rekent op een effect van de volgende maand te verschijnen film.