't Is naar de bliksem 1 De klaagzang van de stierkoe

Cauvin is een man die al veel verwezenlijkt heeft in de stripwereld. Zelf heb ik hem leren kennen via Robbedoes en Kwabbernoot en de Blauwbloezen, Agent 212 en nog een hele resem reeksen die aan zijn naam gebonden zijn. Meer zo is het dat ik hem eigenlijk ken als een scenarist die vooral luchtige en komische verhalen vertelt. Het is niet de eerste keer dat David de Thuin zijn verhaal is totaal anders uiteraard. Als beginnend artiest heeft hij nog niet zo veel gepubliceerd in het Nederlands en je kan wat van zijn werk ook online zien.
Laat ons het even hebben over het verhaal zelf. Een beginnende boer en boerin, die krap bij kas zitten, willen dat hun enige koe kalfjes kweekt op natuurlijke manier. Daarvoor gaat de boer naar de veemarkt, met het weinige geld dat ze over hebben, en koopt hij voor een prikje een stier. De verwachtingen zijn hoog gespannen als het koppel gaat slapen. Die nacht huist er een enorm onweer boven de landerijen en de hoeve. De dag er op maakt de boer zijn ronde en komt hij bij de stier die blijkbaar kan spreken en aan de boer duidelijk laat weten dat hij niet wil fokken maar liefst van al i.p.v. een stier een koe wordt...

... en dan moet je iets vertellen over de tekenstijl en het verhaal, maar ik vrees dat ik door deze zelfs korte intro al veel te veel heb verteld. Voor Cauvin was het 10 jaar geleden dat hij nog eens iets nieuws is begonnen. De poging is er, maar het verhaal zelf heeft gigantisch weinig omhanden. Ik heb er ook nog de nota bij dat Dupuis deze strip voor alle publiek heeft uitgegeven. Ik vraag me af hoe je aan een 10 jarige uitlegt wat een transsexuele stier is... .
Maar om even terug te komen op het werk van Cauvin, hij heeft heel leuke strips geschreven maar met deze slaat hij de bal volledig mis.

David de Thuin heeft hier volgens mij zijn beste tekentalent bovengehaald maar het brengt geen zoden aan de dijk. Het is jeugdig met een karikaturale tekenstijl maar te eenvoudig. Je kan hier van houden natuurlijk, maar het is niet aan mij gegeven.

Ik ben in de eerste fase van een strip meestal redelijk positief, iets schrijven is gemakkelijk maar als het zoals deze niets omhanden heeft ben je al wat langer bezig om de juiste woorden te vinden om het totaal niet af te breken. 't Is naar de bliksem is dan ook een passende omschrijving voor wat ik van deze strip vind.