Lucky Luke door... 2 Jolly Jumper antwoordt niet meer

De zeventigste verjaardag van de lonesome cowboy heeft me al veel plezier gebracht. Er was niet alleen het meer dan gesmaakte nieuwe album “het beloofde land”. Ook de heruitgave van alle albums in een uniforme reeks is voor mij een schot in de roos om wat vergeten parels eindelijk in huis te halen. Maar het verrassendste vond ik wel de adaptatie van Mathieu Bonhomme, die zijn eigen kijk op Lucky Luke mocht brengen in “de moordenaar van Lucky Luke”. Bonhomme maakte er een volwassener verhaal van in een realistischere stijl, maar toch met de nodige humor. Nu krijgen we een tweede verhaal voorgeschoteld van de hand van Guillaume Bouzard. Hij is in ons taalgebied nog niet gekend, dit is zijn eerste vertaalde album, maar hij draait wel al enkele jaren mee bij fluide glacial en spirou.

Bouzard zijn strip ligt meer in de lijn met de hoofdreeks, dit zie je al meteen als je naar de cover, de bladschikking en het kleurgebruik kijkt. In tegenstelling tot een gewoon Lucky Luke verhaal kiest Bouzard niet voor een avontuur vol wilde westen clichés. Nee hij gaat nog een stap verder en stopt zijn verhaal vol Lucky Luke clichés. Hij gaat vol voor de gulle lach en lardeert zijn verhaal met Lucky Luke verwijzingen.
De Lucky Luke van Bonhomme worstelde nog met zijn rookverslaving, de Lucky Luke van Bouzard is al een stap verder en is zelfs al gestopt met hooi!

En is het verhaal zelf dan nog de moeite? Eigenlijk is het van ondergeschikt belang en is het vooral een aaneenschakeling van grappige tekeningen, verwijzingen, situatie en taalgrappen.
Lucky Luke wordt bij de procureur ontboden omdat een Dalton in hongerstaking is. Hij wil met niemand spreken behalve Luke. Maar Luke is meer bezig met Jolly Jumper, die lijkt onze lonesome cowboy te negeren. Luke heeft er alles voor over om de aandacht van zijn geliefde knol weer te trekken, hij verandert zelfs van kostuum, al herkent niemand daardoor nog onze held! Hij ziet de opdracht als een kans om weer dichter bij Jolly Jumper te komen.

Dit is niet alleen een prachtig album en een prachtig eerbetoon, het is ook een eerste kennismaking met een auteur die heel wat in zijn mars heeft, ik ben benieuwd of er nog vertalingen van zijn werk zullen volgen!