Mooie navels - Eerste pesterijen 1 Deel 1

Nu tien jaar geleden verraste het Candadese auteursechtpaar Delaf en Dubuc de wereld met hun nieuwe reeks “Mooie navels”, een tienerstrip met pagina gags over drie vriendinnen. Nou ja vriendinnen, aan de ene kant heb je Vicky en Jenny zijn het stereotiepe voorbeeld van de populaire meisjes die nergens anders mee bezig zijn dan jongens en hun eigen mooie uiterlijk. Ze spreken dan ook over jongens in cijfers. Zelf zijn ze op zoek naar een tien, of desnoods willen ze nog vrede nemen met een 9,5. Daarnaast had je ook Karin, een totaal ander type. Ze is slim en heel slungelachtig, eigenlijk is ze maar een soort 2. Ze past eigenlijk alleen maar in Jennys en Vickys plaatje omdat zij nog mooier lijken naast haar. Ze is dan ook hun uitgelezen pispaal.
Zo begon de reeks in het eerste album met allemaal losse grappen in een soort van middelbare school omgeving en de nodige liefdesperikelen van Jenny en Vicky (vooral John-John die nooit zijn helm afneemt valt bij hen in de smaak), en hun plannen om Dan (een 8,5) weg te houden van Karin, want dat kan toch niet!

De reeks evolueerde echter, de humor is gebleven maar de auteurs combineerden die met een volwaardig verhaal, met op ieder pagina-einde toch nog een grap. De sfeer van de verhalen was serieuzer, de karakters van de drie vriendinnen ontwikkelden. Karin beet meer van zich af, Jenny kreeg een achtergrond in de vierde wereld en werd zowaar echt verliefd en Vicky worstelde met lesbische gevoelens. Ook de tekeningen werden minder slapstick.
Maar met deze spin-off keren Delaf en Dubuc terug naar de roots van hun reeks. We krijgen weer losstaande grappen voorgeschoteld waarin Karin braaf haar toegeschreven rol ondergaat. Maar soms krijgen Vicky en Jenny toch eens het deksel op de neus!
Ideaal om deze reeks te ontdekken of voor mensen die met weemoed terugdenken aan het begin van de reeks toen Jenny en Vicky nog naïeve pestkoppen waren die dachten dat de evenaar door hun string liep, en Karin haar uiterste best deed om die twee, om wat voor reden dan ook toch maar te behagen! Toppertje!