Climax 4 Gakona, Alaska

CLIMAX is de reeks opvolger van Imago Mundi. In de vorige 3 delen vertelt men waarom het agentschap teniet gegaan is en hoe ze dit weer ongedaan maken. In het vierde en laatste deel nemen de protagonisten Leia, Loïc en Harald je mee in een laatste poging om de naam te herstellen van hun agentschap dat reeds in de Imago Mundi reeks werd aangevallen. Imago mundi zelf is een mix van de knapste hightech archeologen, in een agentschap gegoten, dat te vinden is op deze wereldbol.

De tekeningen in deze CLIMAX zijn heel wat volwassener geworden dan in de imago mundi reeks. Luc Brahy zet een sfeertje neer die goed past bij de koude temperaturen die hij dient weer te geven. Maar ik heb toch het gevoel dat het soms snel dient te gaan in dit laatste deel en hier en daar zie je dat ook aan de kwaliteit waarmee hij sommige platen neerpent.

Het verhaal zelf neemt in dit vierde deel een onverwachte wending. Waar de eerste 3 delen knap gemixt waren in term van avontuur en wetenschap en op niveau gebracht voor de mindere wiskunde en andere wetenschap knobbels, is dit verhaal op sommige momenten gewoon (vooral in het begin) langdradig en loop je haast verloren in al die techno wetenschap"babbel". En toch heb je het verhaal nodig om de 3 betere eerste delen te vervolledigen, naar het einde toe neemt het avontuur het gelukkig weer over van de wetenschap en werkt het geheel goed af . Daarom ook dat je dit een beetje door de vingers ziet, je hebt het wetenschap stuk voor een deel toch nodig en je verlangt uiteindelijk om te zien hoe het eindigt.

Een tip voor de heren Brahy en Corbeyran, hou het volgende keer meer zoals de eerste 3 CLIMAX albums en je hebt een formule die volgens mij niet meer stuk kan voor het grote deel van de bevolking.