Wellicht komt aan het einde van dit jaar een nieuwe FC De Kampioenen-film. Maar als je ze te hard mist, kan je alvast deze omnibus ter hand nemen. De vijf verhalen in deze verzameling zijn:
- Xavier gaat vreemd
- De lastige kampioentjes
- Boma in de wellness
- De antieke antiquair
- Alle hens aan dek

Als de titel iets is wat je zelf in je wildste gedachten niet kan voorstellen, dan weet je dat de kampioenen je ongetwijfeld op het verkeerde been aan het zetten zijn. Xavier die vreemd gaat? Neen, natuurlijk.. maar hij is er wel niet goed van en hij niet alleen.

In het tweede verhaal gaan we terug in de tijd. Het is te zeggen, bij het opruimen van de zolder van Pascale (het café), vindt de groep opgetrommelde schoonmakers met onder meer Markske, Bieke en Fernand een hoop rollen film. En als ze het afspelen betreden ze de jeugd van de andere (oudere) kampioenen.

Wanneer een wellnesskliniek zich vestigt in de buurt, wil zowat iedereen naar daar gaan, elk voor zijn eigen reden. Het begint allemaal vrij onschuldig met de wens om een gezond weekendje gaan door te brengen in die kliniek. Maar al gauw ontdekken de kampioenen dat er meer achter zit en dat men blijkbaar uit is op het geld van diegene die in de wellnesskliniek zijn opgenomen. Met andere woorden Boma en Pascale lopen gevaar en dat kunnen de andere kampioenen natuurlijk niet laten gebeuren.

Wanneer de zeer gereputeerde antiquair Fernand de hand kan leggen op een antieke kast voor een goed prijsje, denkt hij dat hij een goede zaak gedaan heeft. Zeker wanneer hij het met winst kan doorverkopen, maar dan komt de verkoper terug en vraagt hem om de kast terug te kopen en te verzenden naar Colombia. Maar het bleek een verkeerd adres, dus een retourtje. Maar nu met het nieuwe adres moet het zeker lukken, toch? Ja, je kan de problemen zo zien opduiken, maar Fernand helaas niet en hij sleurt de kampioenen mee in dit spel. Voor mij was dit het grappigst verhaal, omdat het uitgangspunt origineel is en hierdoor plaats geeft aan een hele reeks nieuwe grappige situaties zonder te vervallen in 'gekende' situaties en ondertussen toch de eigenschappen van iedereen, gepast laten uit te blinken.

Een schip, nu ja een cruise op dat schip, zorgt voor heel wat jaloersheid. Eentje wint, de rest wil mee en zoals dat alleen maar kan bij de kampioenen vindt iedereen zijn weg op dat cruiseschip. De redenen van aanwezigheid zijn zeer divers en ondanks dat ze elkaar bijna niet zien aan boord, lopen de verhalen door elkaar en beïnvloeden ze de verhaallijnen van de anderen. Best leuk gevonden die wisselwerking tussen geen fysieke ontmoetingen en toch de impact van hun aanwezigheid en acties. Een beetje het butterfly-effect maar dan op één schip.

Dit is een omnibus met ok tot zeer goede verhalen, allemaal op snee van de kampioenen. Door de hoeveelheid kampioenen dat we al de achter kiezen hebben is het soms voorspelbaar, maar soms wordt er een nieuw pad bewandeld, waardoor de humor van de kampioenen een kans krijgt om iets nieuws te brengen en dat zonder verpinken ook doet. Dat zijn mijn favoriete verhalen, maar dat belet niet dat alle verhalen leuk zijn en blijven om te lezen.

In het kort: amusant leesvoer en een mooie overbrugging naar de film