Zeven 11 Zeven detectives

De zeven-reeks bestaat eigenlijk uit losse verhalen die ergens iets met 7 te maken hebben. Ook in deze tweede ronde van deze reeks wordt dat concept behouden. Echter het nummer 7 is deze keer wel heel extreem aanwezig.

Dit verhaal gaat over een seriemoordenaar die op de zevende dag van de week telkens een moord begaat. De persoon die hij doodt, heeft een achternaam van 7 letters en de locaties van de moorden liggen op een lijn van een virtuele 7 in Londen. Hij daagt daarenboven 7 bekende detectives uit om te ontdekken wie hij is. Het is dus al 7 wat de klok slaagt. De detectives hebben wel al vlug door dat 7 een rol speelt, maar het duurt toch even voor ze grip beginnen te krijgen op het verhaal. En dan blijkt alles toch verkeerd te zijn..

Dit verhaal voelt een beetje Sherlock Holmes-achtig aan, alleen met meer onderzoekers. Maar de verslavende middelen, het roken, het tijdsperk, de manier dat de politie optreedt, de dokter,.. het is heel gelijkaardig. Ook de deducties en de zoektocht voor bewijzen komen terug, maar hoe gelijklopend het ook mag zijn er is wel één groot verschil dat het verhaal helemaal omdraait. Echter om dat te weten dien je het zelf te lezen. Het venijn zit in de staart.

Naast de ultieme verrassing lees je dit ook voor zijn charmante tekeningen. Ik bedoel daarmee, die stijve doch nette kledij en prachtige interieurs in de herenhuizen, ze stralen een zekere je-ne-sais-quoi uit dat aantrekt. Hier wordt dat nog aangevuld met overdreven trekjes in bijvoorbeeld haar- en snorstijl waardoor iedereen wel een karakterkop krijgt. Het spreekt aan en laat het verhaal des te meer tot leven komen.

In het kort: een geslaagd deel in de zeven-reeks.