Star Wars (2 - Dark Dragon Books) 9 De laatste vlucht van de Harbinger , Deel 1
10 De laatste vlucht van de Harbinger, Deel 2

Het heeft niet veel nut om het alleen over het eerste deel van deze cyclus te hebben. Het tweede brengt de verheldering die je na het eerste deel nodig hebt om te snappen waar dit eigenlijk over gaat. Pas op, ik zeg hier helemaal niet dat het eerste deel op zich slecht is, hoegenaamd niet. Er wordt zorgvuldig net genoeg weg gegeven om te intrigeren maar nog niet genoeg om mee te zijn... met andere woorden, ik kon niet wachten om het tweede en afsluitende deel te lezen. (ik was dan ook zéér blij om vast te stellen dat DDB ze alle twee heeft uitgebracht.. het zou waarlijk wreed zijn geweest als dat tweede deel nog niet uitgebracht zou zijn!)

We bevinden ons in de periode na de vernietiging van de Death star, maar het keizerrijk is nog niet verslagen. In het eerste deel leren we een groep stormtroopers kennen. Deze groep is een elite-team en dus komen de moeilijkste opdrachten naar hen. We krijgen een beetje achtergrond van de leider van dit team en het wordt duidelijk waarom hij koos voor deze zijde en niet voor de 'terroristen', zoals hij de rebellen beschouwd. Maar dan begint er ogenschijnlijk een nieuw verhaal waarbij de rebellen een star destroyer aanvallen. Leia, Luke en Han zijn de drijvende krachten erachter en ze slagen er in om hem te vernietigen.. of zo lijkt het toch. Het is pas in het tweede deel dat we er achter komen waarom ze dit doen en hoe ze er mee door gaan.

Zoals gezegd is dit heel mooi in elkaar gestoken. Genoeg mysterie om spannend te blijven en je te doen snakken naar deel twee en genoeg elementen die toch al richting geven zodat je weet wat het verhaal ook is, het goed zal zijn. En inderdaad het tweede deel volbrengt die verwachting met glans.

De tekeningen geven ons herkenbare personages en omgevingen. Af en toe lijkt het iets te foto-achtig, vooral in het begin van het eerste deel, maar dat wordt al vlug achterwege gelaten om ons een paar iconische beelden te geven met een strip-toets. Ik bedoel er mee dat de gezichten iets karikaturaler neergezet worden maar erg vind ik dat niet. Deze karakters hebben dat verdiend en het doet hen zeker geen afbreuk, integendeel.

In het kort: zeer leuke aanwinst in de Star Wars-saga